Skip links

Zo verlies je kilo’s voor altijd

Om kilo’s te verliezen, is een dieet één van de slechtste dingen om te doen, daar zijn de meeste gezondheidsexperts het stilaan over eens. Op korte termijn helpt het, op lange termijn is het een pure aanslag op je lichaam.

Als je dieet, ga je minder eten. Je metabolisme vertraagt en je verbrandt minder calorieën. Omdat je lichaam érgens voedsel wil gaan zoeken, slaat het de voeding die het wél binnen krijgt, op als vet en laat het z’n spiermassa afnemen. Het resultaat op de weegschaal is er wel (want vet weegt minder dan spiermassa), maar dat geeft een verkeerd beeld, want je bent spieren armer en vet rijker.
Niet doen dus, zo’n dieet van sla en soep. Om voorgoed kilo’s te verliezen, moet je op zoek naar een duurzamere oplossing.

Laat een bioprint maken
Ik zag het Saartje Vandendriessche ooit doen voor het tv-programma 1000 zonnen. De bioprint werd ontwikkeld door de Canadese krachtcoach Chrales Poliquin. Aan de hand van 14 huidplooimetingen wordt nagegaan welke hormonen er te veel of te weinig werken. Zo zeggen bijvoorbeeld de huidplooien aan de kin en kaak iets over de werking van je bijnieren, die cortisol (stresshormoon) produceren.
De buikhuidplooimeting vertelt dan weer iets over welke voeding wel of niet bij je past. En de kwaliteit van je nachtrust wordt gemeten aan de hand van je kuit en knie. Want hoe beter je slaapt, hoe beter je lichaam recupereert en hormonaal in balans is. Bij Saartje resulteerde die bioprint in de aanpak dat ze alleen ’s avonds koolhydraten mocht eten, ’s morgens eiwitten, en dat ze krachtoefeningen moest doen om het cortisolgehalte naar beneden te krijgen. “Ik stond versteld van de veranderingen, niet enkel wat mijn lichaam betreft, maar ook mentaal“, zegt ze over deze bioprint in haar boek ‘Altijd energie’.

Word flexitariër
Ofwel: eet minder vlees. Je verliest er niet alleen kilo’s mee, je wint ook aan levensjaren (minder kans op suikerziekte, kanker, hart- en vaatziekten). De aanbeveling is om maximum 500 gram vlees per week en 150 gram charcuterie te consumeren. En eigenlijk is het niet eens zo moeilijk: vervang die bolognaisesaus eens door een gewone tomatensaus met verse kruiden en kies bij de slager voor een gebraden kip voor ’s avonds in plaats van worst.

Kies voor trage suikers
Dat zijn suikers met een lage glycemische index (GI), zoals volkorenproducten en peulvruchten. Die laatste beperken de omzetting van suiker in vet én je krijgt er een verzadigd gevoel van. Alle suiker bannen is moeilijk vol te houden; bovendien heeft je lichaam heeft wel iets nodig om spieren en cellen te onderhouden. Maar geef de voorkeur aan groenten en fruit met een lage GI: artisjok (een prima ontgifter!), venkel, avocado, kolen, spinazie, aardbeien, bessen, appelen en peren.
Nog een voordeel van eten zonder suiker: veel reumatologen zijn ervan overtuigd dat er een link is tussen suikerinname en auto-immuunziekten. Dus wie last heeft van chronische ontstekingen: het is de moeite om eens te proberen.

Laat je inspireren
Vroeger had je enkel het kookboek van de Boerinnenbond, en als je daarin geen gezonde recepten vond, kwam een mens vaak niet verder dan soep en sla. Vandaag word je om de oren geslagen met gezonde recepten die bovendien écht lekker zijn. Ik ben grote fan van Pascale Naessens, die net een nieuw boek uit heeft samen met arts en voedingsexpert William Cortvriendt. En ja, eigenlijk mag je het een dieetboek noemen, ook al haat Pascale dat woord. Maar ze is gezwicht op vraag van haar vele fans. Met ‘Puur & lichter’ wil ze ons nu toch helpen afvallen. “Wie mijn manier van eten volgt, verliest sowieso gewicht. Maar mensen bleven me maar vragen of het niet nog sneller kon“, zegt Naessens. In haar nieuwste boek beschrijft ze helder wat we moeten eten om gestroomlijnd en fit te zijn, en waarom.

Neem een infraroodsauna in huis
Ja, je verbrandt calorieën in een infraroodsauna, veel meer dan in een klassieke sauna. Maar eerlijk: voor mij is mijn sauna veel meer dan een makkelijker manier om kilo’s te verliezen. Mijn cabine herinnert me eraan dat we maar één lichaam hebben en dat we daarmee zorgvuldig moeten omspringen. Dat het belangrijk is – ook om af te vallen – dat we ontgiften. Dat het belangrijk is om te fysiek te ontspannen na een zware dag als je de hormonen cortisol en adrenaline naar beneden wilt halen en melatonine gaat opwekken. Dat je, naast in je cabine te zitten, ook naar buiten moet om te bewegen en zuurstof te tanken. Dat je, om je rug stevig te houden, ook moet planken (daarom ligt er een matje voor mijn sauna).

Gezond leven is een verhaal van veel kleine successen. Je hoeft ze niet allemaal vanaf dag één beginnen uit te voeren, maar door stap voor stap wat kleine veranderingen te introduceren, help je je lichaam al een pak vooruit.