Skip links

Zo sterk je weer aan na een ziekte

Van de New Yorkse drukte ging het vorige week richting ziekenhuis, voor een amandeloperatie die al maanden geleden gepland was. Mijn amandelen waren immers al een tijdje chronisch ontstoken. Als je amandelen normaal werken, houden ze ziektekiemen tegen die je keel proberen binnen te dringen. Maar die van mij deden niks meer, behalve zorgen voor keelontstekingen en verkoudheden.

De twee ondingen moesten er dus uit, en ik was op voorhand gewaarschuwd dat dat “behoorlijk pijn kon doen” bij een volwassene.
Dat bleek een understatement. Pas na tien dagen en twee nabloedingen kwam ik weer stilaan boven water, 5 kilo lichter en uitgedroogd wegens amper kunnen eten of drinken. Tijd om aan te sterken dus, maar deze keer mag ik mijn infraroodsauna daar niet voor gebruiken. Nochtans zou het deugd doen: mijn kaak en nek zitten helemaal vast en ik heb het de hele tijd door-en-door koud. Maar als je gedehydrateerd bent, mag je je sauna natuurlijk niet in. En met het risico op nabloedingen dat nog altijd bestaat, is de warmte evenmin een aanrader. Dus ik moest de voorbije dagen mijn heil zoeken tot andere manieren om aan te sterken.

1 De kippenbouillon van Gwyneth Paltrow
Onze oma’s wisten het al: geen betere manier om aan te sterken dan een homemade bouillon. Het geheim van een goeie bouillon zit ‘m in de (dierlijke) botten die je gebruikt, want die maken ‘m net zo gezond. Bouillon bevat belangrijke mineralen en aminozuren die je darmwand herstellen en je lever ontgiften – heel belangrijk om je immuniteit weer op peil te krijgen. Verwar een goeie bouillon dus niet met een bouillonblokje; dat laatste is een mix van zout en smaakversterkers die geen enkel positief effect heeft op je gezondheid.
Voor mijn bouillon haalde ik de mosterd bij Gwyneth Paltrow, die in haar kookboek (H)eerlijk een makkelijk recept geeft voor kippenbouillon. Een beetje aangepast ziet het recept er als volgt uit:

  • Stoof een gepelde ajuin in grove stukken aan in olijfolie, doe er 3 wortels1 preistengel en 2 à 3 selderstengels bij, allemaal grof gehakt.
  • Doe er enkele kippenbillen bij, kruid met peper en grof zeezout en verse kruiden (ik ga altijd voor rozemarijn uit de tuin, maar eender welke kruiden zijn goed). Laat enkele minuten stoven.
  • Zet onder water (ongeveer 1,5 à 2 liter water erbij, afhankelijk van hoe sterk je je soep wil hebben), laat 2 uur pruttelen, zeef je soep en klaar.
  • De kip kun je daarna nog gebruiken als kipvlees in de soep of om kipsla van te maken.

2 De sapjes van ‘juicy lady’ Cherie Calbom
Ik probeerde ze al eens toen ik herstelde van een longontsteking, en ook nu stonden ze weer op mijn menu: groentesapjes van sapjes-goeroe Cherie Calbom, die zichzelf jaren geleden genas van allerlei chronische ontstekingen door een detoxkuur op basis van sapjes. Cherie heeft in haar boek Sap Gezond zelfs een heel hoofdstukje over sapjes die goed zijn na een operatie, die je beschadigde weefsel sneller helpen genezen, infecties voorkomen en je afweersysteem versterken. Suiker is sowieso uit den boze, omdat dat je immuniteit net aantast. Eiwitten moet je wél volop binnen krijgen, de belangrijkste bouwstof van celweefsel. Ook verschillende bladgroenten met vitamine K zijn nodig voor bloedstolling en ijzer. Ananas bevat dan weer broom, en dat gaat zwellingen tegen en helpt ontstekingen te genezen.
De sapjes die ik het vaakst op het menu zette, waren:

  • 1/2 ananas mét schil, 1 peer, eventueel een klein stukje gemberwortel erbij. Kan als sapje of als ijslolly.
  • 1 stuk koolraaploof, stronk broccoli, 1 rode appel zonder pitjes, takje peterselie.
  • een altijd-goed-klassieker om je afweersysteem een boost te geven: wortelen, peterselie en gember in de sapcentrifuge.

Ik moest omwille van de nabloedingen opletten met gember omdat het je bloed verdunt, maar als het kan loont het écht de moeite om het in je sapjes te doen.

3 De gemberolie van mijn osteopate
Veel pijnstillers nemen is erg belastend voor je lever. Om die te ondersteunen doet volgens mijn osteopate gemberolie wonderen: gewoon wat etherische olie in je bad doen of er je onderrug mee inwrijven. Gember stimuleert de doorbloeding, verwarmt je lichaam, werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. Bovendien geeft gemberolie een oppeppende, warme geur die je energie geeft. Ik deed dus even geen gember in mijn sapjes, maar wel in mijn bad.

4  De slaap van een marmot
De eerste nachten kwam het er maar niet van wegens te veel pijn, en ik voelde meteen het uitputtende effect zo’n onderbroken nachten. Als je te weinig slaapt, herstel je minder snel en ben je nadien eens zo vatbaar voor infecties, zo simpel is het. Slapen is dus de boodschap, zo veel mogelijk. Doe zoals een marmot die in winterslaap gaat: nestel jezelf in, hou de weinige energie die je hebt bij je, slaap en wacht tot het weer licht wordt. In mijn geval waren dat 10 lange dagen en nachten, maar daarna wachtte me de heerlijke kippenbouillon van Gwyneth, de sapjes van Cherie en een warm bad met gember.

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.