Skip links

Zelfzorg als de manier om chronische pijn te voorkomen

Het aantal chronisch zieken in België blijft stijgen, zo blijkt uit de meest recente Gezondheidsenquête. Eén op de drie Belgen heeft een chronische aandoening, vaak zelfs meerdere tegelijk.

De cijfers
Met stip op één staat lage rugpijn. Maar liefst 24,8% van de ondervraagden heeft er last van. Vervolledigen de top 5: allergie (18,7%), hoge bloeddruk (17,6%), hoge cholesterol (18%), nekproblemen (14,9%) en ernstige hoofdpijn (10,2%). Vrouwen zijn vaker langdurig ziek dan mannen en vooral vanaf de leeftijd van 55 jaar gaat het bergaf met onze gezondheid, al komen chronische pijn ook steeds méér voor bij jongeren.

Wat is er aan de hand?
Onze levensstijl heeft een enorme impact op onze gezondheid: te veel zittend werk is de belangrijkste oorzaak van rug- en nekklachten, ongezond eten veroorzaakt hoge bloeddruk en cholesterol en de luchtvervuiling is de grote boosdoener van het stijgende aantal mensen met astma – bijna één op de vijf Belgen heeft er intussen last van. Aan sommige dingen kun je iets doen – op je eten kun je bijvoorbeeld letten – maar de zware luchtvervuiling en het soort werk dat we doen, daar kiezen we niet altijd voor.

Wat kunnen we dan wel doen?
Nee, niet iedereen kan verhuizen naar een berg in Spanje om er te genieten van de zuivere lucht, de warmte en het relaxte tempo. Het leven is nu soms eenmaal wat het is, je moet vaak gewoonweg roeien met de riemen – je lichaam, erfelijkheid, mentale veerkracht – die je hebt. Al is aandacht voor jezelf en zelfzorg wel een advies om altijd mee te nemen, in alles wat je doet.

  • Veel chronische ziekten – denk aan fibromyalgie, CVS… – vloeien voort uit een onverwerkt fysiek trauma of een langdurig ‘stretchen’ van je lichaam. Mensen die fysieke of mentale pijn te lang negeren, die langdurig in het rood gaan, herstellen soms niet (meer), of maar heel traag. Wees dus altijd alert bij fysieke en mentale klachten, ze signaleren dat je ermee aan de slag moet.
  • Laat je omringen door de juiste experts. Het is altijd zoeken naar de juiste balans tussen klassieke geneeskunde en pure kwakzalverij. Maar feit is: zeker bij langdurige pijn hebben klassieke artsen vaak geen antwoord (meer). Kan een gewone arts je niet helpen, ga dan verder zoeken bij bijvoorbeeld een orthomoleculaire arts. Die kijken naar het lichaam als een systeem dat in balans moet geraken, eerder dan naar de plaatselijke klachten (‘ik heb hoofdpijn of last van mijn darmen’). Langdurige periodes van stress en pijn vreten immers aan je energievoorraden in je lichaam, waardoor je hele systeem uit balans kan geraken.
  • Voor mij blijft mijn infraroodsauna de allerbeste manier om aan mijn gezondheid te werken. Nee, ik doe het ook niet altijd ‘juist’: er zijn periodes dat ik te veel werk, te weinig slaap en ik beweeg nog altijd een pak minder dan ik zou moeten. Gezond eten is ongeveer het enige wat ik echt makkelijk vind, al drink ik volgens de statistieken ook iets te vaak een glas rosé. Maar drie avonden per week tank ik bij in mijn infraroodsauna: ik zweet afvalstoffen uit, ik laat mijn spieren diep ontspannen en ga uit stress-modus, ik sta even stil bij mijn dag en laad mijn batterijen op voor de dag nadien. Wat was er goed? Wat wil ik anders? Wat kan ik veranderen? En wat moet ik gewoon proberen te aanvaarden? Soms lukt het me niet om te kalmeren, en dan weet ik: ik ben niet goed bezig, ik heb te veel prikkels en te weinig rustmomenten. En soms is gewoon die alertheid voor wat er mis gaat, al voldoende om het tij te doen keren.

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.