Skip links

Waarom mijn infraroodsauna ook een beetje sporten is

Een zaterdagavond met vrienden. Halfweg het gesprek klinken er, vooral aan de mannelijke kant van de tafel, indrukwekkende verhalen over heroïsche sportprestaties: de ene komt zijn weekends al fietsend door, de andere al trainend voor een halve of hele marathon. Daarbovenop wordt er – drie à vier avonden per week – in de fitness gewerkt aan die indrukwekkende spiermassa. En dan stelt altijd één iemand aan tafel de vraag: ‘En jij, Annelies, wat doe jij van sport?’ Sinds enkele maanden is mijn antwoord: ‘Niks, maar ik heb wél een infraroodsauna.’

Sneakers aan de haak
Sporten is nooit mijn ding geweest, om het zacht uit te drukken. Het begon al als kind. In de turnles geraakte ik niet over de bok, maar viel ik met bok en al op de mat. Als er aan touwen moest gehangen worden, was ik de eerste die naar beneden donderde. Mijn balletdroom moest ik opbergen omdat ik niet kon volgen in de les – het verschil tussen links en rechts is vandaag nog altijd een probleem. En zo kan ik nog wel even doorgaan: dure loopschoenen die ik kocht voor een start-to-run hingen na vier sessies aan de haak. Iets met een afgesleten ruggenwervel dat nooit meer echt goed komt volgens de kinesist. Gelukkig zijn het mooie zwarte Nike-schoenen en zijn sneakers hipper dan ooit.
Naar het zwembad dan maar, want veel minder belastend voor mijn gewrichten. Maar ook die tienbeurtenkaart heb ik nooit opgemaakt: ik durf niet onder water en heb na een half uur baantjes trekken steevast pijn aan mijn nek en schouders. Danslessen die het werk organiseerde tijdens de middag heb ik na één keer opgegeven. Ik kan niet volgen, ik snap niks van die ingewikkelde pasjes. Yoga is de enige ‘sport’ die het ‘m wél deed: op een mat liggen, focussen op mijn ademhaling en wat wiegen als een rietstengel in de wind. Jarenlang was het mijn vaste afspraak op dinsdagavond. En het deed ontzettend veel deugd. Maar toen kwamen er kinderen en bleek zo’n vaste weekavond moeilijk om vol te houden.

Net zoals bij het sporten
Maar sinds enkele maanden doe ik dus zoals de sportende medemens: drie keer per week ‘werk ik me in het zweet’. Oké, helemaal hetzelfde is het natuurlijk niet. Maar er gebeurt wel degelijk een en ander in je lijf dat óók tijdens het sporten plaatsvindt:
– Je hartslag versnelt: het klinkt gek, want je zit of ligt gewoon. Maar omdat je spierweefsel en organen diep opgewarmd worden, gaat je lichaam reageren op die warmte met een stijging van het hartvolume en de hartslag. Deze ‘nuttige hartstress’ is een prima manier om je conditie op te bouwen.
– Je maakt endorfine aan: sporters spreken weleens van een “runner’s high” omdat er tijdens het sporten endorfine wordt opgewekt. Die stof zorgt voor een euforisch gevoel. Ook in je infraroodsauna wordt die endorfine opgewekt, wat verklaart waarom het zo goed helpt tegen stress en pijn.
– Je gaat afvalstoffen verliezen: je zweet tijdens het sporten omdat je lichaam probeert om weer af te koelen. In je infraroodsauna gebeurt net hetzelfde, maar veel intensiever: de bloedvaten in je huid zetten uit, je bloeddoorstroming versnelt en de hitte wordt afgevoerd via je huid, waarbij je water en afvalstoffen uitzweet. Dat verklaart ook de rode blos op je gezicht na het sporten én na je saunabeurt.
– Je verbrandt calorieën: the Journal of American Medical Association (JAMA) maakte een interessante rekensom:
• Voor het produceren van een gram zweet is 0,586 kcal vereist. Want vergis je niet: je lichaam is hard aan het werk om de hitte af te voeren, en dat kost energie.  
• In een gewone Finse sauna verbruik je tijdens een sessie van een half uurtje bijna 300 kcal, dat staat gelijk aan 3 à 4 km lopen. Als je een goeie conditie hebt, kan dat zelfs oplopen tot 600 à 800 kcal.
• Aangezien je in een infraroodsauna twee tot drie keer harder zweet, zijn de gevolgen voor het verhoogde calorieverbruik indrukwekkend. Bij een infrarood saunasessie van een half uur kun je 900 tot 2.400 calorieën verbranden.

Ik geef toe: ideaal wordt het natuurlijk wanneer je je infraroodsauna combineert met (een vorm van) beweging. Bij deze ga ik dus op zoek naar een alternatief voor mijn gefaalde zwem-, loop- en balletpogingen. Wat yogaoefeningen voor en na, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Of misschien wel in de cabine, om wat flexibeler te worden? Dat moet ook nog lukken. Hebben jullie suggesties? Altijd welkom!

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.