Skip links

Waarom je infraroodsauna écht helpt bij stress

Heel wat fysieke klachten – hoofdpijn, maagpijn, zere nek en schouders, verhoogde bloeddruk, pijn in je borst, slecht slapen… – zijn te wijten aan stress. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe helpt een infraroodsauna?
 

Feit 1: stress is eigenlijk gezond
Stress is een lichamelijke reactie uit de tijd dat mensen nog werden aangevallen door wilde dieren. Als ze oog in oog kwamen te staan met een leeuw, moest ons lichaam klaar staan om ofwel te vluchten, ofwel te vechten. Deze reactie noemen we de ‘vecht-of vluchtreactie‘. In beide gevallen moest je lichaam dus paraat staan om snel te reageren. Die reactie zit vandaag nog steeds in ons systeem wanneer we in een stressvolle situatie belanden.

Feit 2: stress is een hormoon
Als je stress hebt, komen eerst de hormonen adrenaline en norandrenaline in je lichaam vrij. Daarnaast produceren je bijnieren cortisol, ook wel bekend als het stresshormoon. Al die hormonen brengen je lichaam in staat van paraatheid om de stressvolle situatie aan te pakken: je bloeddruk en hartslag gaan omhoog, je spieren spannen zich op, je zintuigen staan op scherp en je gevoeligheid voor pijn daalt. Je lichaam krijgt dus energie om te ‘vluchten of terug te vechten’.

Feit 3: stress is problematisch als het te lang duurt
Op zich is de lichamelijke reactie ‘stress’ geen probleem – integendeel, het helpt je om moeilijke (al dan niet levensbedreigende) situaties de baas te kunnen. Maar als het gevaar is geweken, moet je lichaam weer rustig worden. En dat is vaak niet het geval. We ervaren dag in daguit angst, drukte of stress en al die stressmomenten volgen elkaar te snel op. Op die manier krijgt je lichaam niet de kans om te herstellen. En het is die ongezonde manier van stress die fysieke klachten veroorzaakt.

Feit 4: even rusten is niet genoeg
Aan het einde van een dag vol stresspieken een halfuurtje voor tv liggen is geen efficiënte manier om je stressniveau naar beneden te halen, zegt Herbert Benson van Harvard Medical School in Boston. “Je lichaam heeft meer nodig om te herstellen. Alleen een efficiënte relaxatietechniek die de stress-activiteit in je hersenen doet stoppen, biedt soelaas.”

Feit 5: Buikademhaling in je infraroodsauna is de perfecte anti-stressremedie
Yoga, meditatie… zijn allemaal manieren om je stressniveau te doen dalen. Maar één van de makkelijkste manieren, vind ik nog steeds de buikademhaling. In geval van stress adem je via je borst, waarbij de spieren tussen de ribben zich samentrekken. Je krijgt last van hyperventilatie en pijn in de borststreek. Buikademhaling is een efficiënte manier om fysiek weer rustig te worden. Gedurende vijf minuten doe je als volgt:

  • leg je hand op je buik en adem in door je neus, zodat je buik bol wordt
  • adem uit en voel hoe je buik weer naar beneden gaat
  • als dit lukt, probeer dan het uitademen wat te verlengen en hou even vast voor je weer inademt

Voilà, zo makkelijk is het. In combinatie met een half uurtje in je infraroodsauna, die ervoor zorgt dat elke lichaamscel doorbloed raakt en je spieren zich optimaal ontspannen, breng je effectief je stressniveau naar beneden.

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.