Skip links

Waarom ik eindelijk weer kan doorslapen

Jaloers ben ik erop, hoe mijn kinderen van twee en vier kunnen slapen. Klokje rond en zo diep dat ze niet wakker worden van lawaai of licht. Sleeping like a baby noemen de Engelsen het. Ironisch genoeg ben ik mijn talent om zo zorgeloos te slapen, vier jaar geleden kwijtgeraakt door moeder te worden.

Niet dat mijn kinderen elke nacht kabaal lagen te maken de eerste maanden. Maar ook zonder huilbaby’s is er altijd wel wat. De eerste maanden sta je op omdat ze honger hebben. Daarna zijn ze de hele winter lang verkouden ze liggen ze ’s nachts te hoesten. En dan zwijg ik nog over alle oorontstekingen die ze hebben gehad. Als ze een jaar zijn, komen de tandjes erdoor. En als die alle 20 (!) het licht hebben gezien, zijn ze twee en begint de fase van boze dromen. De nachten dat de kinderen wél stil zijn – dat zijn ze stilaan vaker wel dan niet – lig ik zelf half te slapen, half te waken. Altijd paraat om in het midden van de nacht een tut te zoeken, een nachtmerrie weg te jagen of iemand weer onder te stoppen.
Maar sinds ik mijn infraroodsauna heb, kan ik eindelijk weer doorslapen. Ik val in een comateus diepe slaap waaruit ik pas ontwaak als de wekker gaat. Acht uur ononderbroken slapen en uitgeslapen opstaan: het was echt jaren geleden.

Wat gebeurt er in een infraroodsauna?
Dat komt omdat een Health Mate infraroodsauna een therapeutische werking heeft. De warmte doet niet zomaar ‘deugd’, zoals een warm bad of een kersenpittenkussen. Er gebeurt veel meer. De stralingselementen gaan tot 3,5 cm diep. Dit zorgt voor een doorbloeding van elke cel in je lichaam, dat vanbinnen uit opwarmt. Je (gespannen) spieren gaan zich volledig ontspannen. Kortom: na een halfuurtje infraroodsauna kom je helemaal tot rust. Je hoofd is leeg, je spieren zijn ontspannen.

Net als relaxatietherapie
Niet voor niks is relaxatietherapie een veelvoorkomende manier om slaapproblemen aan te pakken. Als je jaren slecht slaapt, maakt de gedachte aan de voorbije slechte nachten je angstig. ‘Ik zal weer niet kunnen slapen’ wordt de oorzaak waarom je inderdaad uren ligt te woelen. Innerlijke rust bekomen, je stressniveau naar beneden halen en angstige gevoelens uit je hoofd bannen, zijn daarom cruciaal om een slecht slaappatroon te doorbreken.

Liever niet nét voor het slapen gaan
Nog even dit: neem geen infraroodsauna nét voor het slapen. Want net als bij sporten, komt er adrenaline vrij na een half uurtje zweten. En dat is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Ik reken nog ongeveer een dik uur vooraleer ik onder de wol kruip. Om daarna in een heerlijk diepe slaap weg te zinken.