Skip links

Trend: traag bewegen (en veel vet verbranden!)

Dat bewegen een must is, daar is iedereen het over eens. Maar wat doe je als je niet gezegend bent met het talent om halve marathons te lopen of vier keer per week op een loopband de ziel uit je lijf te sporten? Gelukkig is er LISS, de nieuwe ‘traag-bewegen-trend’ in fitnessland die je ook makkelijk buiten de fitnessmuren kunt toepassen.

Cardio-training: niet voor iedereen weggelegd
Pittige work-outs en lange fietssessies in de fitness, start to run, pilates op opzwepende beats…: ik heb het allemaal al eens geprobeerd in een poging om meer te bewegen. Maar nog voor ik goed en wel uit de startblokken was geschoten, hield ik al het voor bekeken. Het klassieke verhaal, van zoveel mensen: je begint er dapper aan, maar al snel merk je dat je eigenlijk de kracht, conditie en techniek mist. Ik heb mijn cardio-schoenen al lang geleden aan de haak gehangen, omdat ik er niks dan frustraties en vooral pijnlijke blessures aan overhield. Want nee, onschuldig is zo’n cardio-training zeker niet. Wie begint te sporten met een lijf dat niet in vorm is, doet meer kwaad dan goed.

De oplossing: LISS
Op Instagram vliegen de hashtags ‘LISS’ je naar de oren – iedereen die ertoe doet in fitnessland, is aan de #LISS. LISS staat voor Low-Intensity Sustained State, ofwel: op een lage intensiteit, met een constant ritme bewegen. Nieuw is dit natuurlijk niet, maar enkele personal trainers en Instagram-fitnessbabes zoals Kayla Itsines pakken er deze dagen graag mee uit waardoor het weer helemaal hot en happening is.

Wat zijn ideale LISS-activiteiten?
De meest simpele activiteiten van bewegen zijn al LISS: de hond uitlaten, wat fietsen door de buurt, een half uurtje zwemmen, stevig doorstappen, joggen op een constant en comfortabel tempo… Niks drastisch dus, gewoon kalmpjes aan bewegen. De voordelen? Je wordt er niet moe van, je overbelast er geen spieren mee, en toch verlies je calorieën. Want ja, LISS werkt natuurlijk wel, anders zouden personal trainers er niet mee uitpakken. Je verbrandt er zelfs meer vet mee dan tijdens een (kortere) sprintsessie.

Voor wie?
Iedereen kan LISS-en, dat is het leuke eraan:

  • Sporters en fitnessers lassen geregeld LISS-dagen in, rustdagen eigenlijk. Je beweegt, maar het risico op blessures is nihil. Sporters combineren LISS met HIIT-training (high intensity interval training), en dat is natuurlijk ideaal – áls je lichaam tenminste in vorm is.
  • Het is perfect voor beginnende sporters. Wie geen conditie heeft, begint beter niet als een gek aan cardio-training. Een conditie opbouwen doe je langzaam en met zorg voor je lichaam.
  • Het is ook ideaal voor luie sporters, waartoe ik mezelf durf te rekenen. Zij die snel opgeven, geen runner’s high kennen, het plezier niet ervaren van af te zien. Weinig inspanning, maximaal resultaat: dat is mijn ding.

Mijn LISS-activiteiten

  • Sinds kort doe ik de kinderen ’s morgens te voet naar school als ik niet naar de redactie moet en dus geen trein moet halen. Dat is 15 minuten heen en terug stappen, 2 keer per dag. Een frisse neus halen is het perfecte begin van een werkdag en nog gezond ook.
  • Tijdens de zwemles van mijn zoontje trek ik zelf een half uur baantjes. Niks tegen de tijd, zonder een bepaald aantal baantjes te moeten halen en het de week erop beter te willen doen. Gewoon een half uurtje zwemmen.
  • Infraligne vind ik ook LISS, want ik maak de oefeningen zo zwaar als ik zelf wil. Ik pas bepaalde oefeningen aan voor mijn rug en gebruik nooit de lusjes aan mijn benen (die een oefening zwaarder maken). Voor mij is Infralgine gewoon een half uurtje per week op het gemak wat bewegen, zonder stress.
  • En mijn infraroodsauna natuurlijk, misschien wel de allermakkelijkste manier om te LISS-en 🙂

Graag meer inspiratie? Personal trainer Kayla Itsines is nogal fan van LISS-oefeningen. Al vermoed ik dat ze haar perfecte lijf ook te danken heeft aan HIIT-sessies, stevig sporten, krachttraining, gezonde voeding en nog een paar andere inspanningen.