Skip links

Stress in coronatijden: dit kun je doen

Na twee maanden van lock-down ervaren veel mensen stress. Maar wat is stress precies? Het is een vlag die vele ladingen dekt: angst, frustratie, verveling, verdriet… het veroorzaakt allemaal stress in ons lichaam.

Feit 1: stress is een lichamelijke reactie op prikkels

Dat het geen makkelijke tijden zijn, is een understatement. Corona is onze moderne oorlog, en dat heeft een effect op onze mentale en fysieke gezondheid. Iemand plots moeten afgeven, kan een trauma zijn, net zoals zelf bevangen worden door het virus – een virus dat je letterlijk de adem afsnijdt. Buitenkomen, wandelen, winkelen… het gebeurt in de grootste voorzichtigheid, met mondmaskers en handschoenen. En niemand weet of de situatie ooit nog normaal wordt, en wanneer. En dat allemaal prikkelt het angstsysteem in ons lichaam. We produceren stresshormonen die ons alert maken voor gevaar. En dat gevaar ligt écht overal op de loer.

Feit 2: stress los je niet op met een pilletje

Natuurlijk bestaan er angstremmers en helpt een glas wijn om te ontspannen, maar het zijn geen gezonde oplossingen, en op lange termijn zijn ze niet houdbaar. Daarom zoeken steeds meer Belgen – 1 op de 5 volgens cijfers uit 2018 – naar alternatieve geneeswijzen. Die vervangen de klassieke geneeskunde niet, maar werken aanvullend. Meer zelfs: ze bekijken het lichaam als een complex dat één geheel vormt. Elk orgaan heeft een functie, en als dat orgaan niet goed werkt, tast het je hele systeem aan. Alles draait om het weer in balans brengen van je systeem. In het geval van coronastress: als je last hebt van gespannen schouders of maagpijn als gevolg van stress (heel normaal), dan kun je dat via de klassieke geneeswijzen oplossen met een pijnstiller of maagzuurremmer, via de alternatieve geneeskunde breng je je volledige stress-systeem weer in balans, en dan zullen je spieren of maag wel volgen. Specialisten linken 80% van onze gezondheidsproblemen aan stress, slechte voeding en gejaagde levensstijl

Feit 3: er bestaan alternatieven om stress bij de bron aan te pakken

Het virus zal morgen niet verdwijnen, zoveel is zeker. We gaan er dus moeten mee leren omgaan. Hoe meer we ons lichaam weerbaar maken – fysiek én mentaal – hoe beter dat gaat lukken. Dit zijn mijn alternatieve, natuurlijke therapieën:

  • Voetreflexologie: sinds een half jaar bezoek ik elke maand een voetreflexologe. Voetreflexologie is een massagevorm. Door te drukken met de vingers op bepaalde punten en zones van de voet, wordt de zelfgenezende kracht van het lichaam gestimuleerd en kan energie weer vrij stromen.
  • Fytotherapie: een ander woord voor kruidengeneeskunde. Niet te verwarren met homeopathie; homeopathische producten zijn sterke verdunningen van een bepaald product. Fytotherapie gaat uit van de geneeskundige kracht van planten en kruiden – propolissiroop is goed voor de keel en luchtwegen, cranberries zijn ideaal om blaasontstekingen te voorkomen, valeriaanwortel helpt tegen angst etc.
  • Aromatherapie: behandeling met geuren. De levenskracht van planten – chi – , uit essentiële oliën wordt overgedragen op je lichaam en draagt bij tot de herstelling van het natuurlijke evenwicht. Zo druppel ik steevast lavendel op de zakdoekjes van de kinderen voor het slapengaan. Lavendel staat erom gekend een rustgevend effect te hebben.
  • Infraroodtherapie: infraroodstralen zijn eigenlijk elektromagnetische golven die een bepaalde energie bevatten. Als de stralen op je huid vallen, in een infraroodsauna bijvoorbeeld, zorgen ze ervoor dat de moleculen in je lichaam gaan bewegen. En zo ontstaat er warmte in je lichaam, ideaal om je spieren te ontspannen. Om die warmte af te voeren, ga je zweten, wat voor een weldadig detox-effect zorgt. Infraroodtherapie heeft zowel effect op je fysieke gezondheid (spierontspanning, ideaal bij pijn) als op je geestelijke balans (een moment van absolute rust, elke sauna heeft trouwens ook kleurentherapie) Ik doe het 2 à 3 avonden per week, en in tijden als deze is het de enige plek in mijn kot waar ik me écht veilig voel. De heropening van wellnesscentra zit er nog niet meteen in, dus ben ik extra blij met mijn privésaunacomplex in huis.
Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.