Skip links

Momenten waarop je infraroodsauna extra veel deugd doet

Een halfuurtje in mijn infraroodsauna doet ál-tijd deugd. Ik heb nog nooit gedacht: ‘Oef seg, blij dat ik uit die sauna kan’. En dat had ik vroeger bij een klassieke sauna wél. Het was soms echt aftellen tot die hittemarteling achter de rug was en ik onder een koude douche kon. Niks dan lof dus voor mijn infraroodsauna. En toch zijn er momenten waarop ik de deur van mijn cabine nog nét iets liever achter me dicht trek dan anders.

1 Als ik kou heb
De winter is vorige maand – met een serieuze vertraging – dan toch eindelijk begonnen en nu geraken we er niet meer vanaf. Vreselijk vind ik het, want ik hou écht niet van kou. Vooral ’s avonds kan ik een door en door kil gevoel hebben. Of je het snel koud hebt, verschilt heel erg van persoon tot persoon en is afhankelijk van je lengte (oké, ik ben een kabouter dus dat helpt niet), je gewicht (gelukkig ben ik geen dikke kabouter), je geslacht (vrouwen hebben het sneller koud dan mannen, dat heeft met onze hormonen te maken) en je levensstijl (je raadt het al: ik zit veel achter mijn scherm en ook dat blijkt niet bevorderlijk voor een warm gevoel). Geen wonder dus dat ik altijd gewapend ben met twee kersenpittenkussens, dikke sokken, een extra trui (ook in de zomer) en een veel te grote sjaal. Vroeger nam ik ’s avonds een warm bad voor ik ging slapen, nu kruip ik in mijn sauna. Veel beter, want ’s morgens en ’s avonds in bad gaan is niet goed voor je huid én je waterfactuur. En niks doet zoveel deugd als die warme infraroodstralen die je lijf van binnenuit opwarmen.

2 Als ik hoofdpijn heb
Het klinkt tegenstrijdig, want bij kloppende hoofdpijn heb je geen zin in warmte. Maar bij sommige soorten hoofdpijn doet een infraroodsauna wonderen. Ik heb weleens last van spanningshoofdpijn. Een drukke dag, te veel vergaderingen en te weinig frisse lucht, verkeerd zitten achter mijn pc (benen over elkaar, rug te veel naar voren)… er zijn veel oorzaken waarom ik ’s avonds last kan hebben van gespannen schouders en hoofdpijn. Dan helpt een infraroodsessie geweldig goed: je spieren ontspannen, je hart gaat sneller pompen en je cellen krijgen weer zuurstof. Na een half uurtje merk ik echt een verschil.

Een andere, zware vorm van hoofdpijn is migraine, waarbij de bloedvaten in je hoofd verwijden. In dat geval is een infraroodsauna geen goed idee op het moment dat je een aanval hebt, want de infraroodstralen zorgen nog eens voor een extra doorbloeding van je lichaamscellen. Maar een infraroodsauna kan wél soelaas bieden om migraine te voorkomen. Ik heb een vriendin die een natuurarts bezocht omdat ze zo vaak last had van migraine-aanvallen. Die stelde vast dat haar lichaam vol zware metalen zat. Na een grondige metaal-detox heeft ze nooit meer last gehad van haar migraine.

3 Als ik gesport heb
Het is gebeurd! Na 32 jaar amper te bewegen omdat geen enkele sport me kon boeien, heb ik eindelijk iets gevonden wat me wél ligt: Infraligne. Bewegen in een minder warme sauna zeg maar. Onder begeleiding, dus ik ben er zeker van dat ik de oefeningen juist doe (heel belangrijk voor iemand die nog steeds het verschil tussen links en rechts niet kent). En plaatselijk verstevigend, zodat ik geen uren op een loopband sta te zweten terwijl ik alleen maar stevigere buikspieren wil. Dus ja, ik ben verkocht. Bij Infraligne train je in een infraroodcabine voor een beter resultaat hebben én omdat je nadien niet stijf zou zijn. Maar omdat ik een zwakke rug heb en soms toch hier en daar spieren voel trekken die niet mogen trekken, kruip na een half uurtje zweten in de ene cabine een half uurtje in mijn eigen infraroodcabine. Kwestie van soepel en fit de volgende ochtend op te staan, want met benen die aanvoelen als lood en een stramme rug hou ik dat sporten nooit vol. Zo groot is de liefde nu ook weer niet 🙂

4 Als ik een ontspannen nacht wil
Het is vandaag Wereldslaapdag, dus aan alle slechte slapers wil ik nog een ontspannende slaapoefening meegeven die je in je sauna of gewoon op een stoel kunt doen. Ik schreef al eerder dat een saunasessie voor mij het begin van een gezonde avond inluidt, en daar hoort op tijd naar bed gaan én goed doorslapen ook bij. Mensen die moeite hebben om rust te vinden, om van werkmodus naar ontspanningsmodus te gaan, kunnen baat hebben bij een stiltemoment. Als je deze oefening in je sauna doet, geniet je van een dubbel voordeel: jij zorgt voor mentale rust terwijl de infraroodstralen je lichaam ontspannen.

Toch eens proberen: het perfecte stiltemoment (gebaseerd op De nacht geeft kracht van Chris Lenaerts, een boek met prima tips voor slechte slapers):

  • Zet je rustig neer op een stoel (of je saunabank!) met je voeten plat op de grond, je voorarmen ontspannen op je dijen.
  • Breng je schoudergordel goed laag en breed (je zult versteld staan hoe vaak je onbewust je schouders omhoog trekt).
  • Sluit je ogen en laat je aandacht naar het hier en nu gaan, naar jezelf.
  • Adem rustig in en uit door je buik. Voel hoe de lucht zich verspreidt door je lichaam en elke cel doordringt.
  • Laat de adem komen en gaan, zoals de golven van de zee. Ervaar de rust en stilte, geniet van het thuiskomen in je eigen lichaam.
  • Sluit de oefening af door langzaam weer in beweging te komen, je ogen te openen en even te rekken.

Daarna een uurtje uitzweten, nog wat lezen en dan je bed in, helemaal ontspannen. Je zult ervan versteld staan hoe snel je wegzakt in een diepe slaap.