Skip links

Mediteren in coronatijden

We moeten deze dagen goed zorgen voor elkaar, maar ook voor onszelf. Een dagelijks moment om stil te staan en te focussen op het hier en nu, te mediteren zonder vooruit te kijken naar de komende weken, is nodig voor je mentale en fysieke rust. Het zijn moeilijke tijden voor angstige mensen. Iedereen is wel over iets angstig, we hebben allemaal vragen waar we (nog) geen antwoord op hebben. Wat als ik zelf ziek word? Wat als iemand uit mijn omgeving ziek wordt? Kan onze vakantie doorgaan? Kunnen de kinderen weer naar school en examens doen? Wat gaat de financiële impact zijn? Hoe gaat mijn zomer eruitzien? Wanneer kan ik mijn werk hervatten? Wat gaat dit betekenen voor onze economie de komende jaren?

Storm van paniek

Onzekerheid is moeilijk voor de menselijke geest. We zijn van nature gemaakt om orde te scheppen in de chaos, structuur aan te brengen, ons te organiseren. Een zekere mate van voorspelbaarheid is goed voor onze hersenen. Maar wat er nu gebeurt, daar houdt ons brein niet van. Alles staat op losse schroeven, er komt een storm van paniekberichten en mogelijke scenario’s op ons af en niemand die weet wat de toekomst brengt.

Mediteren = wetenschappelijk onderbouwd

Ik heb afgelopen zomer leren mediteren met de app Headspace. Ik wil niet beweren dat het een pasklaar antwoord is op zware vormen van angst. Soms laten gevoelens zich niet bedwingen door een app. Als je aan het verdrinken bent in paniek, dan zal geen enkele app je ervan weerhouden om naar de bodem te zakken. Maar het principe van mediteren, hoe kort ook, is wetenschappelijk onderbouwd en heeft wel degelijk een effect op ons brein. Je kunt dus je eigen psychologische welzijn verbeteren dankzij meditatie.

Mediteren voor beginners

Je kunt heel ver gaan in meditatie, maar dat vraagt jaren oefening, veel geduld, tijd en interesse die de meeste mensen onder ons niet hebben. Veel haalbaarder is om meditatie te verweven in je dagelijkse rituelen. En dan komt het er eigenlijk gewoon op neer dat je een moment zoekt om je brein tot rust te brengen door – heel simpel – te focussen op je ademhaling. Dit is de meest laagdrempelige vorm van meditatie:1 Je gaat ergens in een makkelijke houding zitten en sluit je ogen.2 Je focust op je ademhaling. Het kan helpen je hand op je buik te leggen of met een zin je adem te volgen (‘in en uit’, ‘in en uit’, ‘in en uit’…).3 Als je geest afdwaalt (dat doet je geest, het ligt in z’n natuur), haal je de focus gewoon terug.

En dan… gewoon doen

Simpel, toch? Het allermoeilijkste aan deze vorm van meditatie is… het doen. Want meditatie is niet hetzelfde als lezen over meditatie. Of denken: ‘goh, ik zou dat eens moeten proberen’. Nee, je moet het gewoon DOEN. Een paar minuten per dag is voldoende. Ik ben zelf geen held in gewoon doen hoor. Daarom dat ik het koppel aan mijn infraroodsaunamoment. Ik zet ’s avonds m’n sauna op, werk nog wat mails af en vooraleer ik erin kruip, mediteer ik even op m’n yogamat. Soms is dat met de HeadSpace-app, soms is dat enkele minuten zitten en zijn. Soms doe ik het ook in mijn sauna, focussen op mijn adem, hand op de buik. Soms lukt het goed, soms niet. Het maakt niet uit, alles is goed.

Aan jou!

Deze tijden zijn ideaal voor wie al een tijdje denkt: goh, ik zou dat eens willen proberen. Nooit waren fysieke en mentale veerkracht zo nodig als vandaag. Nooit was het zo belangrijk om de voortdurende stroom van nieuwsprikkels even af te zetten en ons brein wat rust te gunnen. Nooit was het zo belangrijk om een plek te creëren waar je helemaal alleen naartoe kunt, waar je je kunt afzonderen van je huisgenoten. Dus: gewoon doen. Succes!

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.