Skip links

Je infraroodsauna als thuisbeleving

Het leukste aan een infraroodsauna – naast de vele gezondheidsvoordelen die je ervan ondervindt – is dat je ‘m gewoon bij je thuis kunt zetten. In je badkamer, slaapkamer, garage of zelfs tuinhuis… je hebt er alleen een stopcontact voor nodig.

Vroeger reed ik weleens naar de sauna in één of ander wellnesscomplex. Je weet wel hoe dat gaat: je hebt er een drukke periode op zitten en vindt dat je een ontspannende avond hebt verdiend met stoombad, sauna en bubbelbad. Je plant dat weken op voorhand in, je zoekt babysit voor die avond, tegen 21 uur ben je doodmoe maar moet je je zetel nog uit om ergens anders te gaan relaxen. Na anderhalf uur zweten en badderen en een lauw glas cava achterover gieten, wurm je je oververhitte lijf terug in je kleren en rijd je naar huis. Je betaalt de babysit, kijkt nog wat tv, blijft te lang hangen bij een film en valt in slaap in de zetel. Na 20 minuten schiet je wakker, zie je dat al na middernacht is, trek je je pyjama aan en kruip je in bed, ‘lekker ontspannen na een wellnessavondje’.

Wellness als thuisbeleving

Sinds ik thuis een infraroodsauna heb, zien mijn wellnessavonden er helemaal anders uit. Ik hoef niks te plannen en geen babysit te regelen. Als de kinderen rond 20 à 20.30 uur in bed stop, zet ik mijn sauna op die op mijn bureau staat. Ik stop de kinderen onder, lees nog een verhaaltje, ruim de badkamer op. Daarna ga ik richting bureau om de laatste e-mails van de dag te beantwoorden. Tegen dat mijn infraroodsauna 48° is, klap ik mijn laptop dicht en begint mijn wellnessavond, zonder dat ik daarvoor de deur uit moet. Drie kwartier later stap ik eruit, doe ik mijn pyjama aan (ik douche niet erna, wel de volgende ochtend) en kruip ik afhankelijk van hoe moe ik ben, meteen in bed met een boek of nog even in de zetel voor tv. De ontspanning wordt niet onderbroken door een autorit, aan-en uitkleden, andere mensen die je nog moet zien. En voor 22 uur ben ik klaar om onder de wol te kruipen.

Droge hitte versus puffen en zweten

Nog een verschil tegenover vroeger, is dat saunacomplexen doorgaans een Finse sauna hebben, geen infraroodsauna. Dus dat betekent puffen bij 90°, stomen en doorzetten. Soms zat ik echt de minuten af te tellen totdat ik eruit mocht, richting koude douche. Een Finse sauna snoert je de keel en neemt je adem weg. Een infraroodsauna werkt met droge lucht, en dat voelt heel aangenaam. Als na drie kwartier het signaal gaat dat mijn sessie voorbij is, duw ik ‘m vaak weer op voor 10 extra minuten. Infraroodwarmte steekt nooit tegen, en als het toch even te warm wordt, zet je gewoon even de deur open. Omdat de stralen rechtstreeks op je lichaam inwerken, kan dat geen kwaad. Voor mij betekent een infraroodsauna, zeker in de kille herfst- en koude wintermaanden, genieten van deugddoende warmte en ontspanning op die plek waar ik het allerliefste ben om op te laden: thuis.

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.