Skip links

Het geheim van gezond ouder worden

Ik lees vandaag in de krant dat we met z’n allen langer leven, maar ongezonder oud worden. Uit een studie van The Lancet blijkt dat een Belgische vrouw een levensverwachting van 81,97 jaar heeft. Haar gezonde levensverwachting is amper 70,88 jaar. Als vrouw ben je dus 11,09 jaar op de sukkel tot je het bijltje erbij neerlegt. Voor een man gelden andere cijfers, maar ook hij zal ongeveer één vierde van zijn leven na zijn 65 ziek doorbrengen.

De vraag die zich opdringt, is dus niet hoe we per se lánger kunnen leven, maar wel hoe we gezond ouder worden. Want je wil niet – luttele jaren na je welverdiende pensioen, na een carrière van hard werken en moederen – in de lappenmand belanden om er nooit meer uit te geraken. Hét recept voor een fitte oude dag bestaat jammer genoeg niet. Er zijn mensen die hun hele leven lang bewegen, niet roken of drinken en vegetarisch eten en alsnog getroffen worden door kanker op hun 55ste. Maar er zijn wel enkele succesfactoren die ervoor zorgen dat je je kans op een fijne oude dag verhoogt.

1 Blijf fit
Zonder twijfel met stip op één: in beweging blijven. Drie tot vier keer per week bewegen vermindert het risico op overlijden door een aandoening aan je kransslagaders met maar liefst 40%. Maar dat betekent niet dat je drie keer per week op een loopband moet staan, tenzij je per se kilo’s wil verliezen. Het is een goed uitgangspunt om jezelf in gang te zetten omdat je gezond wil blijven. In dat geval is het heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Als je moe bent of uit vorm, begin dan langzaam. Laat je begeleiden door een arts of coach, luister naar eventuele pijn. Ga nooit over je grenzen, dat wreekt zich al snel. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn de makkelijkste manieren om te bewegen zonder dat je tot het uiterste moet gaan.

2 Detox
Alle vormen van kanker zijn eigenlijk cellen die muteren. Dat gebeurt soms omdat het in je genen zit, en daar kun je weinig aan doen. Maar ook onder invloed van de (toxische) omgeving waar je je lichaam aan blootstelt, veranderen cellen. In het containerpark lopen we met een grote bocht om de container met asbest heen “want dat is kanker”. Maar we vergeten soms dat de lucht die we inademen, het water dat we drinken, de grond waar we onze biologische aardappelen uit halen, ook vervuild zijn. Giftige stoffen kun je beperken, maar nooit helemaal vermijden. En dus is het raadzaam om te detoxen: jezelf ontdoen van alle giftige rommel waar je lichaam ziek van wordt.

3 Neem fysieke klachten serieus
Chronische ziektes zijn vaak het gevolg van toxische stoffen die zich jarenlang opgehoopt hebben in je lijf en daar schade berokkenen. Heel wat mensen lopen rond met vage klachten – allergieën, darmproblemen, migraineaanvallen, spierpijn – waar niet meteen een aanwijsbare oorzaak voor is. Ze vechten er eerst jaren zelf tegen en lopen daarna van de ene dokter naar de ander, die er vaak een algemeen label op kleeft of suggereert ‘dat het tussen de oren zit’. Mijn advies: er is een heel scala aan artsen – van klassiek tot alternatief. Ga op zoek naar een juiste diagnose en een goeie behandeling. Want op een dag wordt die hoofd- of spierpijn chronisch en heb je in plaats van vier migraineaanvallen per maand er tien. Er zijn al heel veel mensen geholpen door osteopaten en acupuncturisten, ook al hecht de klassieke wetenschap er weinig geloof aan en betaalt je ziekenfonds die behandelingen om dezelfde reden niet terug.

4 Werk aan je geluk
We wensen elkaar elk nieuw jaar een goeie gezondheid, ‘want dat is toch het allerbelangrijkste in het leven’. Maar, zo zegt recent onderzoek van geluksprofessor Leo Bormans: gezonde mensen zijn niet per se gelukkiger dan zieke mensen. Kijk maar eens om je heen: er zijn mensen die chronisch ziek zijn maar wél gelukkig zijn. En omgekeerd: er bestaan mensen zonder fysieke problemen die toch depressief door het leven gaan. Gezonde mensen zijn niet per se gelukkig, maar een gelukkige mens is wél gezonder: hij is minder snel ziek, leeft langer en heeft een beter immuunsysteem. Investeren in je geluk loont dus, adviseert de geluksprof. Wát een mens juist gelukkig maakt is heel individueel – wat voor de ene mens werkt, werkt niet per se voor de andere. Maar iedereen kan vast wel een lijstje opstellen met vijf dingen waar ie gelukkig van wordt. Dit is alvast mijn lijstje voor vandaag – in willekeurige volgorde: vanmorgen voor het werk koffie gaan drinken met vriendinnen Lizzie en Annelies in een leuke koffiebar • vanavond een sauna nemen • straks mijn kinderen van school halen • verse kippenbouillon maken • vanavond met een deken en een stom tv-programma de zetel in kruipen.

Voilà, zo simpel kan geluk zijn. En nu maar hopen dat we van zo’n dagen als vandaag ook lang en gezond zullen leven.

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.