Skip links

Het effect van voeding op reuma (deel 1)

Vriendin Liesbeth, die enkele weken geleden mijn infraroodsauna kwam testen omdat ze last heeft van reumatoïde artritis, vertelde me dat ze sinds enkele maanden minder suiker eet en dat ze daardoor opmerkelijk minder pijn heeft. Ik vond het interessant, want de link tussen voeding en ontstekingen wordt nog (te) weinig gelegd. Dr. Gert E. Schuitemaker schreef er een interessant boek over: ‘Gewrichten en voeding’. Volgens hem zijn reuma, artrose, sportblessures en stille ontstekingen vaak te wijten aan verkeerde voeding.
Schuitemaker klaagt in zijn boek aan dat er bij reumatologen te weinig belangstelling is voor wat hun patiënten eten. De eerste die dat wél deed, was dr. René Tisscher eind jaren zeventig. Die stelde vast dat voedselallergieën gewrichtsklachten kunnen veroorzaken. Dat idee werkte Schuitemaker verder uit aan de hand van opmerkelijke studies.

Waarom is voeding zo belangrijk?
In ons lichaam zijn voortdurend vrije radicalen aan het werk. Dat zijn instabiele verbindingen die ons lichaam schade toebrengen én – zo blijkt uit onderzoek – een belangrijke rol spelen bij o.a. reuma en reumatoïde artritis. Ons lichaam heeft het ‘juiste gereedschap’ nodig om deze vrije radicalen onschadelijk te maken. En dat vindt het in… onze voeding. Als je lichaam niet de juiste voeding naar binnen krijgt om die vrije radicalen te neutraliseren, kunnen er chronische ontstekingsziekten opduiken. Eén van de belangrijkste aanbevelingen: eet mediterraan.

Eet geen koolhydraten…
De CRP-spiegel in het bloed, die de ontstekingsactiviteit in ons lichaam aanduidt, wordt beïnvloed door wat we eten. Een studie door Dr. Simin Liu van Harvard Medical School toont aan dat vrouwen die een grote hoeveelheid hoog-glycemische koolhydraatrijke voedingsmiddelen aten (dat zijn aardappelen, wit brood, witte rijst, cake, ontbijtgranen…), sterk verhoogde CRP-spiegels hadden. Mediterrane voeding daarentegen bleek een positief effect te hebben op de ontstekingswaarden.

… maar wel

  • De juiste vetten. Onze voeding bevat vandaag uitzonderlijk veel omega 6-vetzuren (linolzuur). Die zit o.a. in margarines en zonnebloemolie. De gezonde omega 3-vetzuren krijgen we dan weer veel te weinig binnen, terwijl die net ontstekingsregulerend werken. Schuitemaker legt een rechtstreeks verband tussen alle vormen van ontsteking en de vetten-disbalans in ons lichaam. En er is meer. GLA is een vetzuur dat het antiontstekingseffect van omega 3-vetzuren versterkt. Je vindt GLA in groene bladgroenten, teunisbloemolie en borage-olie. Ook oliezuur in olijfolie, avocado’s en macadamia-noten zou hetzelfde effect hebben. Samengevat: gebruik geen margarine en zonnebloemolie, olijfolie (extra vierge om puur te eten, 2de persing om te bakken en braden) en olijven zijn wél goed.
  • Veel fruit, groenten en salades
  • Noten en zaden
  • Gebruik zo weinig mogelijk smaakversterkers en zout, maar kies voor kruiden als basilicum, dille, tijm, rozemarijn en munt – deze zijn rijk aan antioxidanten die helpen bij het onschadelijk maken van de vrije radicalen
  • Eet elke week vette vis, gevogelte en met mate mager vlees
  • Drink water bij het eten of wijn – liefst rode wijn, 1 à 2 glazen
  • Eet eieren en gebruik zuivelproducten in de vorm van yoghurt, en met mate kaas
  • Ideaal na het eten is een kop groene thee, die bevat veel antioxidanten

Aan de slag!
Pascale Naessens, de bestverkopende auteur van het moment, kookt volgens dit principe omdat ze ervan overtuigd is dat het de meest gezonde manier van eten is. In haar recepten vind je weinig tot geen koolhydraten, veel groenten, verse kruiden, vis en olijfolie. Ik ben geweldige fan van de keuken van Pascale – haar gerechten zijn onwaarschijnlijk makkelijk en lekker en ook nog eens supergezond. Haal dus zeker een van haar kookboeken in huis of kijk voor inspiratie eens op haar website.

Meer lezen? Het boek ‘Gewrichten en voeding’ van Gert E. Schuitemaker bevat naast een duidelijke theorie over de link tussen voeding en reuma ook handige tips, do’s en don’ts.
Volgende week: deel 2, met o.a. het geheim van gember en kurkuma en het belang van ontgifting en voedingssupplementen.