Skip links

Het effect van een infraroodsauna = het effect van een warm bad

Uit onderzoek blijkt dat een warm bad nemen goed is voor onze gezondheid, zo vertelde professor Lode Goderis gisteren op Radio 2. Ik luisterde naar zijn verhaal en dacht de hele tijd: o, dat geldt óók voor een avondlijke saunabeleving bij je thuis, en die heeft zelfs nóg meer effect!

Een warm bad en infraroodsauna doen je beter slapen

Een studie uit 2018 bewijst dat een warm bad 1 à 2 uur voor het slapengaan beter doet slapen. Je valt sneller in slaap en je slaapt ook dieper. Dat heeft te maken met je lichaamstemperatuur: hoe koeler je het hebt, hoe makkelijker je inslaapt. Dat is gek, want na een warm bad heb je het toch net warmer? Het gaat als volgt: door de warmte gaan je poriën zich openen om te zweten. Als je nadien uit bad komt, zorgen die open poriën ervoor dat je sneller kunt afkoelen, en daardoor daalt de temperatuur dus, tot op het perfecte punt om te gaan slapen. Dat is net zo bij een infraroodsauna: het zweten opent de je poriën, nadat je eruit komt koelt je lichaam vanzelf weer af. Ik neem nooit een koude douche, maar laat me gewoon uitzweten, lees nog wat en kruip in bed. Het warmte-effect houdt wel maar één à 2 uur aan, daarna warm je weer op. Dus een warm bad of infraroodsauna een uurtje voor je gaat slapen is het beste en meest natuurlijke slaapmedicijn.

In een warm bad en een infraroodsauna verbrand je calorieën

Wetenschappers onderzochten hoeveel calorieën je verliest wanneer je een warm bad neemt. Hun conclusie: tijdens een uur in een heet bad verbrandden de deelnemers aan het onderzoek evenveel calorieën als bij een half uur stevig wandelen. In bad gaan is dus een beetje als sporten. “Je traint in bad niet voor een marathon”, licht professor Lode Godderis het onderzoek toe op vrt.be. “Om je fysieke conditie te verbeteren kan je beter elke dag een halfuurtje matig sporten. Maar het klopt wel dat je in een warm bad calorieën verbrandt.”En dat geldt ook voor een infraroodsauna: wanneer je in een Health Mate infraroodcabine zit, verbrand je tot 2.400 calorieën op een half uur. En dat zonder moeite te doen, gewoon door te zitten en te genieten. Heerlijk, toch?

Een warm bad en warme infraroodsauna doen ontzettend veel deugd

Zitten en niksen, hoe vaak doen we dat nog? Als we ons ’s avonds eens in de zetel zetten, zitten we vaak te scrollen, tv te kijken, te Netflixen, te babbelen… Maar gewoon niks doen en stil zitten, dat is voor veel mensen moeilijk. De warm-bad-onderzoekers deden een test in een badhuis in Oostenrijk. Deelnemers werden onderzocht voor en na een bad van 25 minuten. Ze voelden zich beter na het bad dan ervoor en hadden, zo bleek uit hun speeksel, minder cortisol in hun bloed. Cortisol is het hormoon dat je aanmaakt wanneer je stress hebt. De uitleg hoeft niet te verrassen: warmte zet je bloedvaten open, laat je bloed sneller stromen, geeft je een zuurstofboost én doet je spieren ontspannen. En dan is er nog het effect van het niks doen dat verklaart waarom we ons beter voelen. Claudia Hammond, auteur van “The Art of Rest”, vertelt dat we allemaal naar momenten van totale rust verlangen, maar ze zelden nemen omdat we ons schuldig voelen. Een bad nemen is dan het perfecte excuus, zegt ze. Je kan aan jezelf vertellen dat je het doet om je te wassen, om iets nuttigs te doen dus.Ik voel me nooit schuldig in of na mijn infraroodsauna, integendeel. Ik beschouw het als werken aan mijn gezondheid, en dat op de meest aangename manier die ik ken. Zweten, detoxen, mijn spieren een zuurstofboost geven, mijn hoofd tot rust brengen, mijn pijnlijke schouders ontspannen… Het is géén overbodige luxe in de ratrace van het leven. Het is investeren in datgene wat het állerbelangrijkste is in het leven: je gezondheid.

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.