Skip links

Hersteltraining als de weg naar meer energie

Morgen gaat mijn vakantie in – we gaan skiën in de Oostenrijkse bergen – maar ik kan niet zeggen dat ik fit op de skilatten zal staan. Ik voel nog wat naweeën van een virusje en van te veel stress de voorbije weken, waardoor ik redelijk oververmoeid vertrek.

Bewegen de oplossing?
Sporten wordt vaak ingeroepen als reddingsboei bij vermoeidheid. ‘Beweeg wat, daar krijgt een mens energie van’. Dat klopt, maar énkel voor mensen die sowieso in vorm zijn. Mensen die lichamelijk (over)vermoeid zijn, wagen zich beter aan een andere vorm van bewegen, namelijk hersteltraining, zo vertelt sportarts Jef Geys. Dat gaat uit van het principe dat je moet investeren in een uitgerust lichaam alvorens je je conditie kunt verbeteren. 

Stress wekt energie op
Stress zet alles in je lichaam op scherp: je bloed gaat sneller stromen, je lichaam is klaar voor ‘actie’. Alleen: als je niet beweegt, doe je niks met die energie en blijft ze ‘zitten’. Je verbrandt jezelf (burn-in) als het ware. Iets doen met die vrijgekomen energie verkleint de kans op medische problemen – hartproblemen, rug- en nekklachten… Maar voor je als een gek begint te trainen voor een marathon: het is belangrijk om de juiste vorm van beweging te kiezen. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn ideaal, en dat gedurende een 15-tal minuten en in een bepaalde hartslagzone. Op die manier laat je de energie die je opwekt door stress, zachtjes los zonder jezelf nog méér uit te putten. 

In een volgende fase ontwikkelt je lichaam dan een beter herstelvermogen: je piekt minder snel bij stress én je recupereert sneller, je bent minder snel uitgeput en je herstelt sneller van je vermoeidheid. Trainen om te herstellen zou je, net als slaap en voeding, als een basisbehoefte moeten zien, zo legt Jef Geys uit in zijn boek ‘Rusten is het nieuwe sporten’.  

Time-out
Mijn (‘sportieve’) vakantie komt dus als geroepen. Ik ga de komende week veel buiten vertoeven, in de frisse buitenlucht. Ik ga elke ochtend drie uurtjes op de latten staan voor simpele, makkelijke en ontspannen oefeningen. Bij slecht weer blijf ik gewoon binnen en ga ik wat baantjes trekken in het zwembad van het hotel. Of ik ga even wandelen. Vermoeidheid uit je lijf bewegen, ik geloof echt wel dat het kan áls je het juist aanpakt. Dat wil zeggen: traag bewegen zonder jezelf moe te maken, en daarna ontspannen. Ik lees op de website dat ons hotel maar liefst vier sauna’s heeft: “Finnische-, Infrarot- und Kräutersauna sowie Dampfbad”. En zo heb ik mijn trouwe maatje voor meer energie, alsnog bij de hand op 900 km van huis. Drie keer raden waar je mij aantreft na het vieruurtjesbuffet 😉
Tot volgende week!