Skip links

Doe de stress-detox

Sinds ik begin deze maand mijn yogamatje heb uitgerold voor een dagelijkse sessie rekken en strekken, ben ik geweldige fan van Lauren Roxburgh. Gwyneth Paltrow noemde haar een ‘body whisperer’, maar Lauren is vooral bekend als yoga-goeroe en personal coach van heel wat atleten en Hollywoodsterren.

De stresscontainers
De kracht van Lauren zit ‘m in haar achtergrond als sporter – ze is geen geitenwollensok die op een berg in het verre oosten het licht zag. Nee, Lauren zwom en sportte als kind heel intensief. Toen ze zestien was, kreeg haar moeder agressieve borstkanker. De jonge Lauren besefte dat sporten alleen niet genoeg is om een lang en gezond leven te garanderen en ontwikkelde een meer holitische kijk op haar lichaam. Ze begon zich te verdiepen in manieren om ziekten te voorkomen en kwam terecht in de wereld van pilates, yoga en voedingsleer.
Al die disciplines combineert ze nu als gezondheidscoach. Wat Lauren doet op haar yogamatje is indrukwekkend – ondersteboven, binnenstebuiten staan – maar te moeilijk voor mij. Maar in deze detoxmaand wil ik jullie laten kennismaken met Laurens theorie over onze vijf stress-containers: de plekken in je lichaam waar stress zich vastzet en wat dat zegt over jezelf.

Het gevaar van chronische stress
Westerse experts zijn het er al lang over eens: heel wat chronische ziekten – hart- en vaatziekten, kanker, obesitas, Alzheimer… – worden (mede) veroorzaakt door stress. Drukke dagen en slechte nachten, trauma’s, schuldgevoelens, verdriet, pijn, depressies… meezeulen maakt een mens mentaal en fysiek ziek, zo simpel is het. Op een dag is het vat leeg, zit je hele lijf geblokkeerd en stroomt er geen energie meer doorheen.

Stress vermijden is moeilijk, vaak zelfs onmogelijk. Wie elke dag leeft met zorgen, rouw of chronische pijn, ervaart nu eenmaal veel stress. Maar je kunt wel proberen om ervoor te zorgen dat de stress niet onder je huid gaat kruipen en zich gaat nestelen in je lijf, wat volgens Lauren gebeurt op deze vijf plekken in je lichaam.

Container 1: nek, tanden en gezicht
Wat? Je klemt je kiezen en tanden op elkaar, je spant je nekspieren en leunt je gezicht wat naar voren. Dat kan hoofd- en nekpijn geven, tandenknarsen (vooral ’s nachts) en fronsrimpels door de spanning in je gezicht.
Wat betekent het? Mensen die hier stress opslaan, zij vaak bang voor wat er kan gebeuren omdat ze vasthouden aan slechte ervaringen en herinneringen.

Container 2: schouders
Wat? Je buigt je schouders naar voren of trekt ze op richting je oren. Je hele houding wordt gespannen en licht voorovergebogen.
Wat betekent het? Je kent het gezegde vast: een zware last op je schouders meezeulen. Als je leven te zwaar of hectisch aanvoelt, zet stress zich hier vast.

Container 3: middenrif en longen
Wat? Je buigt je lichaam (onbewust) voorover, alsof je je wilt bukken voor de lading stress die eraankomt. Je borst spant samen en je longen krijgen niet voldoende ruimte. Je voelt je buiten adem en moe.
Wat betekent het? Angst en niet voldoende in je kracht staan, worden gelinkt aan stress in je middenrif. Je longen zijn ook dé plek waar verdriet zich nestelt.

Container 4: maag en darmen
Wat? Als stress zich hier manifesteert, heb je last van een opgeblazen gevoel, constipatie of diarree, maagpijn en spastische darmen.
Wat betekent het? Ons buikgevoel is dé sleutel om vertrouwensvol in het leven te staan. Mensen die stress hier opslaan, staan vaak zwak in het leven, voelen zich niet sterk en hebben het moeilijk met verandering.

Container 5: bekkenbodem en heupen
Wat? Heel veel mensen hebben geen voeling meer met dit gebied van hun lichaam. Je krijgt lage rugpijn, stramme heupen en het gevoel dat je niet goed in je lijf zit.
Wat betekent het? Bekkenbodem en heupen zijn de plekken waar oud verdriet zich nestelt. Als je kunt loslaten en weer in je centrum kunt komen, dan leer je vertrouwen op je eigen kracht en dan worden je heupen meer flexibel.

Je container leegmaken?
De grootste fout die mensen met stress maken, is ’s avonds drie uur voor tv gaan hangen en denken dat ze op die manier ‘hun hoofd leegmaken’. Je kunt ervan genieten, maar de hoeveelheid stresshormonen in je lijf daalt er niet door, de energie blijft even geblokkeerd als ervoor. Het enige wat helpt, zijn fysieke technieken die je bewust maken van waar je stress zit en die je helpen om los te laten. Op Youtube geeft Lauren heel wat simpele yoga- en ademhalingsoefeningen om deze stresscontainers leeg te maken – ideaal voor wie zo’n yogamatje in huis heeft. Maar er zijn tal van andere manieren: vriendinnen Annelies en Tine hebben sinds kort een app geïnstalleerd op hun smartphone om hartcoherentie te oefenen, een wetenschappelijk onderbouwde manier waarmee je fysiek je lichaam herstelt van stress. Ik ga in stilte wat zitten in mijn infraroodsauna en voel me daarna als herboren, maar ook positieve mantra’s en meditatieoefeningen om je brein tot rust te brengen, kunnen soelaas bieden. Het punt is dat je écht bewust iets moet doen om de stress te verjagen. En dan volgt de rest: je energie gaat weer stromen en je gaat weer stralen. Of om het met Laurens woorden te zeggen: “Flow leads to glow“.