Skip links

Doe de check: hoe opgeladen is je batterij?

 

Net zoals ik overal iPhoneopladers in het stopcontact heb steken voor wanneer mijn telefoon het dreigt te begeven, heb ik ook oplaadpunten voor mezelf in huis geïnstalleerd. Want iedereen checkt voortdurend de batterij van z’n telefoon, maar hoe vaak controleer je je eigen energie? En wanneer tank je bij? Als je halfleeg bent, of als je nog maar 2% over hebt? 

• ZITTEN: ja, ik zit natuurlijk veel achter mijn pc en daarom probeer ik zo vaak mogelijk te gaan wandelen. Maar bij weinig tijd heeft het niet altijd zin om naar buiten te gaan. Daarom kies ik vaak als alternatief om een kwartiertje te gaan zitten in mijn favoriete zetel thuis, met zicht op groen. Want niet alleen een frisse neus buiten halen brengt je hersenen tot rust, ook kijken naar bomen en vogels is goed om je brein te ontprikkelen, zo blijkt uit onderzoek. Zorg ervoor dat je comfortabel zit, met een deken tegen de kou en een tas warme thee erbij. 

• ZIJN: de grootste uitdaging voor mij is gewoon ergens ‘zijn’. Geen mails checken, geen boekjes lezen, niet scrollen naar een recept voor vanavond, niet via Whatsapp regelen hoe de kinderen straks op de atletiek zullen geraken. Ik kan soms echt schrikken van mijn wekelijks schermrapport, het aantal uren dat ik op mijn telefoon lig te mailen en scrollen. Terwijl gewoon ergens ‘zijn’ en toegeven aan wat komt, zo’n deugd kan doen. Soms is dat verveling of een briljant idee, soms vermoeidheid, dagdromen, pijn of verdriet. Ik ben zaterdag een uurtje op bed gaan liggen om te kijken hoe de stormwind door de bomen raasde. Raam open, deken over mij. Na twinig minuten vielen mijn ogen dicht en heb ik een half uurtje geslapen. En daarna voelde ik me als herboren. Het is pas als je even stilstaat of zit, dat je voelt wat je lichaam nodig heeft. 

• ZWETEN: dat kan ik maar op één plek in huis kan, nl. in mijn infraroodsauna. Het voordeel van het zweten is dat het me fysiek ondersteunt om de eerste twee activiteiten goed te doen: zitten en zijn. Vaak moet ik me ‘forceren’ om stil te gaan zitten, maar als ik in mijn sauna kruip, gaat het vanzelf. De infraroodstralen doen immers het werk: ze dringen door tot diep in mijn cellen en zorgen voor extra zuurstof en doorbloeding. Gevolg: alle spieren ontspannen. Mijn lichaam en hoofd laten los, en de rest komt vanzelf. Soms val ik zelfs in slaap in mijn sauna. 

Zitten, zijn en zweten, het zijn drie makkelijke manieren voor mij om te checken hoeveel batterij ik nog over heb. En daar probeer ik elke dag even tijd voor te maken – voor één van de drie manieren – anders loop ik het risico dat tegen zaterdagochtend, als de rush van de (werk)week voorbij is – mijn batterij in oranje op 4% staat en ik de rest van het weekend nodig heb om ‘bij te geraken’. Zeker doen dus, zo’n regelmatige batterij-check!