Skip links

Deze twee gezonde goeie voornemens zijn helemaal mislukt

Sinds ik mijn Health Mate infraroodsauna 3,5 jaar geleden geïnstalleerd heb (het is te zeggen: twee vriendelijke heren zijn dat voor mij komen doen), heb ik al veel gezonde dingen uitgeprobeerd – het ene al succesvoller dan het andere. Want zo’n sauna in je huis zetten, dat betekent dat je automatisch begint na te denken over gezond leven tout court. En in mijn geval: zelf sapjes draaien en gaan fitnessen. 
 
1 Zelf sapjes draaien
Het begon als een experiment voor het weekblad waarvoor ik werk. Ik was gefascineerd door het wonderverhaal van ‘juice lady’ Cherrie Calblom. Op haar 30ste was deze vrouw een wrak – ze had CVS, rugpijn, een schimmelinfectie, was graatmager als gevolg van eetstoornissen in haar jeugd. “Ik had steeds het gevoel dat ik griep had”, zo vatte ze haar gezondheidstoestand samen. Dat veranderde toen ze een zomer lang een sapvastendieet volgde. Byebye vermoeidheid, candida en spierpijn. Cherrie werd weer de energieke versie van zichzelf. Inspirerend, toch? 

Ik heb het zelf een maand geprobeerd, elke dag verse sapjes draaien. Intussen staat die slow juicer in mijn kelder stof te vergaren. Ik geloof oprecht dat intensief sappen wonderen kan verrichten voor een lichaam dat ‘o’p is. En dat bepaalde voedingsstoffen heel goed zijn om te detoxen – ik zet nog steeds veel rode biet en gember op het menu. Maar ik vond het te veel afwas elke dag, te veel gedoe om ’s morgens zo’n vers sap te draaien. En ik had te weinig plek op mijn aanrecht, dat ook. En last but not least: elke dag wortelen, spinazie en gember in sapvorm gaat ook gewoon héél erg tegensteken na een paar weken. 
 
2 Een fitness-abonnement nemen om meer te bewegen
Eveneens begonnen als experiment voor datzelfde weekblad: ik zou een maand lang bewegen. Ik, die nooit sportte. Ik geef toe: ik kreeg de smaak te pakken na een maand. Overmoedig verlengde ik mijn abonnement voor 11 maanden. Maar zolang heb ik het niet volgehouden. Punt is: als je geen sporter bent, zoals ik, moet je klein beginnen en het vooral klein houden. Ik ging naar de fitness om om de loopband te stappen (lopen kan ik niet wegens een rugletsel), te roeien, te fietsen en buikoefeningen op de mat te doen. Dat is dus onnozel, want wandelen kun je net zo goed buiten. Wat zeg ik: het is véél fijner om in de natuur te stappen dan op een fitnessband met uitzicht op een drukke steenweg. En die oefeningen kan ik ook thuis op mijn matje dat voor mijn infraroodsauna ligt. 
Ik ga er niet flauw over doen: er zijn periodes dat ik niet wandel. Geen tijd, geen zin, te koud, te warm. Tot ik niet meer in een broek pas en besluit om er – weer eens – iets aan te doen.

Ik ben ervan overtuigd dat bewegen noodzakelijk is om gezond oud te worden. Maar als je, zoals ik, geen sportgenen heb, pak het dan realistisch aan. Een infraroodsaunasessie is óók een manier om aan je conditie te werken. Pas op, ik ben 35 heb een gezond hart (denk ik), dus ik kan nog naar buiten om te bewegen. Maar ik ben trots op elke kleine stap die ik zet. Een marathon lopen zit er niet in voor mij, toch niet in dit leven. Maar een uurtje flink doorstappen en dan mijn sauna in om mijn spieren los te gooien, gelukkig wél. En dat is niet enkel gezond, het doet ook gewoonweg ontzettend veel deugd.