Skip links

Detox all the way

Na jingle all the way is het tijd voor detox all the way. Want met dank aan alle zoete decemberzondes (taart! kroketten! wijn! champagne!) is januari dé detox-maand bij uitstek. Nu moet ik toegeven dat ik op barkoude, donkere dagen als vandaag meer zin heb in een vette lasagne en rode wijn dan een gembersapje met avocado. Daarom: gezellige, hartverwarmende detox-tips om je snel weer in topvorm te voelen.

Alle afvalstoffen weg
Detoxen betekent zoveel als ontgiften. Elke dag krijg je massa’s afvalstoffen naar binnen via je voeding, alcohol, de lucht die we inademen, cosmetica, kleurstoffen op onze kleding… Die zetten zich vast in je lichaam – in je cellen, darmen, organen en vetweefsel. Niet ideaal, want ze maken je moe en zorgen voor (vage) fysieke klachten: maag-en darmproblemen, hoofdpijn, doffe huid, slecht slapen… Ook op lange termijn kunnen bepaalde stoffen zoals zware metalen chronische gezondheidsproblemen veroorzaken. Detoxen dus, ofwel: jezelf ontdoen van al die afvalstoffen.

Resultaat? Meer energie, betere stoelgang, een stralende huid, minder hoofdpijn en overtollige kilo’s… Je voelt als snel het resultaat!

Het kan extreem… à la Rens Kroes. Ik ben geweldige fan van haar recepten, maar haar detox-kleidieet dat ze onlangs lanceerde, vond ik minder. Kroes reinigde haar lichaam door drie weken lang twee keer per dag een glas klei te drinken, en riep haar Instagram-volgers op hetzelfde te doen. Daar kreeg ze behoorlijk wat kritiek op uit wetenschappelijke hoek, omdat je zo een groot tekort aan vitaminen krijgt. Sowieso is elke radicale detox-kuur (vasten, alleen sapjes drinken…) geen goed idee omdat het heel belastend is voor je lichaam.

Het kan ook heel makkelijk, gezellig én warm… Ik zweet mijn afvalstoffen gewoonweg uit in mijn infraroodsauna. Door te zweten, detox je eigenlijk op drie manieren:
• Je vetcellen (= dé plek waar afvalstoffen zich graag nestelen!) worden gestimuleerd en laten giftige stoffen vrij.
• Je bloedcirculatie verbetert en zorgt ervoor dat giftige stoffen naar je lever vervoerd worden en daar verwerkt worden.
• Door te zweten verlaten gifstoffen je lichaam ook via je huid (vandaar die stralende gloed na een saunabeurt!).

Wie nog extra ondersteuning nodig heeft kan…
– supplementen nemen zoals psylliumvezels om je darmen schoon te maken. Ze nemen als het ware alle afvalstoffen die zich hebben vastgehecht aan je darmwand, mee. Je vindt ze bij je apotheker; vraag raad over het (juiste!) gebruik ervan.
– superfoods als microalgen chlorella en spirulina nemen. Er is al heel wat geschreven over de zin en onzin van superfoods. Natuurlijk zijn alle groenten en fruit goed voor je, maar persoonlijk geloof ik dat bepaalde planten, kruiden en groenten meer effect hebben op je lichaam en bepaalde organen dan anderen. Deze supergreens bijvoorbeeld, die als het op zuivering aankomt altijd in één naam genoemd worden.
– een #tourneeminerale doen. Met deze populaire hashtag hebben al meer dan 10.000 (dappere) mensen aangegeven dat ze in februari een maand lang geen alcohol zullen drinken. Ik zeg met opzet dapper, want het is een uitdaging waar ik voorlopig nog voor pas – een glas wijn kan toch zo lekker zijn… Maar de voordelen van een alcohol-stop zijn bekend: minder kilo’s, meer energie, een betere nachtrust, een stralendere huid. Ach, ik zal ter compensatie wat vaker in mijn sauna gaan in februari 🙂

En hoe zit dat met detoxen en eten?
Tja, ik ben geen fan van vasten met water en sla. Dus ik doe deze dagen een beroep op de recepten van de Queen of detox Gwyneth Paltrow. Op haar site goop.com geeft ze deze maand massa’s goeie detox-recepten – de chicken bone broth en miso sweet potatoes staan op mijn lijstje voor dit weekend. En ook Rens Kroes geeft elke week massa’s leuke recepten op haar blog. Het gaat er niet zozeer om om zo weinig mogelijk calorieën naar binnen te werken, wel om zo zuiver mogelijk te eten. Gezonde recepten met pure ingrediënten, dat is de basis van een detox-menu. Als je Rens’ klei-detox negeert, vind je hier dus veel inspiratie 🙂

Reset je mind
Maar detoxen is meer dan een fysieke aangelegenheid. Je afvalstoffen uit je lijf krijgen is één ding, meer rust in dat lichaam krijgen is dan weer wat anders.

– Doe de digi-detox. Vorig jaar zag ik ze opeens opduiken op sociale media: mensen die een periode offline gingen. Geen Facebook, Twitter of Instagram – gewoon je ding doen in het echte leven en klaar. Het geeft een enorme rust in je hoofd als je geen twee uur per dag op een scherm ligt te scrollen en te kijken naar het (perfecte) leven van andere mensen, of probeert je eigen leven Instagram-proof voor te stellen. Doen dus!

– Beweeg! Vanmorgen hoorde ik trendwatcher Herman Konings op de radio zeggen dat het dé trend zou worden in 2017. Huh, bewegen, een trend? Zeker, want stilaan raakt iedereen ervan doordrongen dat bewegen geen vrijblijvend aardigheidje is, maar een must om gezond te blijven. Zelfs ík ben twee maanden geleden overstag gegaan door mezelf een fitnessabonnement cadeau te doen. Ik, die een jaar geleden nog zwoer om nooit ofte nimmer een fitnesszaal te betreden! Maar kijk, ik heb ook gemerkt dat het goed is om in beweging te komen. Om wat strakker te worden, maar ook om minder rugpijn te hebben.
Is een fitnessabonnement te hoog gegrepen? Mijn nichtje vroeg een knalroze fitnessmat onder de kerstboom, en mijn schoonbroer kreeg er één in groen. Het mag duidelijk zijn: wie gezond het nieuwe jaar wil inzetten, legt een fancy matje ergens in huis en rekt en strekt dat het een lieve lust is. Door te focussen op je lichaam, breng je ook je geest tot rust. Soms zit geluk in héél simpele dingen.