Skip links

De kracht van vitamine D

Het was één van de allereerste dingen die ik mijn kinderen – net uit mijn buik – moest geven: een papflesje (ik beken, ik was een poeder-moeder) en extra vitamine D. Er zijn als je pas bevallen bent 101 dingen waar je aan moet denken, dus die vitaminen heb ik niet lang volgehouden. Maar onlangs dacht ik er weer aan, toen mijn kinderen op de sukkel waren met snotteren en hoesten: extra druppeltjes vitamine D! Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen is het een wondervitamine die, als je er te weinig van hebt, aardig wat fysieke en mentale klachten kan geven.

1 Spierpijn
Je spieren hebben vitamine D nodig om goed te kunnen werken. Als je te weinig vitamine D hebt, kun je last krijgen van stramme, pijnlijke spieren – een beetje zoals je je voelt wanneer je de griep krijgt.

2 Te hoge bloeddruk
Ook een verhoogde bloeddruk kan gelinkt worden aan een tekort aan vitamine D. Ongeveer één op de vijf Vlamingen kampt met een te hoge bloeddruk, en hoe ouder we worden, hoe meer kans (bij 60+-ers is dat één op de twee!). Een te hoge bloeddruk maakt je hartspier dikker en neemt het risico op hartritmestoornissen, hartverzwakking, infarcten en beroertes aanzienlijk toe.

3 Vaak ziek
Je moet maar eens kijken naar de flesjes van vitaminen die je bij de apotheker kunt kopen wanneer je immuunsysteem zwak is: heel vaak zit er extra vitamine D in. Daarom geef ik het aan mijn kinderen als ze vaak zien, of net voor de winter, maar voor volwassenen is het dus net zo heilzaam.

4 Overmatig zweten
Mijn broer heeft jarenlang last gehad van zweethanden. Tot hij van de dokter extra vitamine D voorgeschreven kreeg. Waarom overmatig zweten gelinkt kan worden aan te weinig vitamine D weet men nog niet, maar artsen schrijven het geregeld voor, en het werkt.

5 Depressies
Tekort aan vitamine D wordt ook gelinkt aan depressies en sombere buien – vooral in de winter omdat je dan te weinig zonlicht – dé natuurlijke bron van vitamine D – opneemt.

Wat kun je doen?
Je arts kan door een bloedtest makkelijk kijken of je te weinig vitamine D hebt. Bij een tekort zijn er capsules die je bij de apotheker kunt halen, maar er zijn ook natuurlijke manieren om je vitamine D aan te vullen of op peil te houden: een kwartiertje zonlicht per dag (opgelet: zonnecrème houdt vitamine D tegen!) en je infraroodsauna op wit licht zetten. Deze kleur wordt het vaakst gebruikt in infraroodsauna’s en zorgt ervoor dat je extra vitamine D aanmaakt. En daarnaast kun je vitamine D ook uit je voeding halen. Vooral vette vis (zalm, makreel) en kastanjechampignons blijken echte vitamine D-bommetjes.