Skip links

De beste detox: sapjes of infraroodsauna?

Ik heb een detox-weekje van sapjes en infraroodsessies achter de rug. Het was nodig, want zo’n longontsteking – en dan vooral de vermoeidheid – blijft toch nog even in je lijf zitten. Ik kan me iets voorstellen bij mensen die chronisch moe zijn en al na hun douche ’s morgens zin hebben om weer in bed te kruipen…

Een detoxweekje om aan te sterken dus, die bestond uit
• gezond eten (weinig alcohol, koolhydraten en suiker, veel superfoods zoals avocado en quinoa, eten à la Pascale Naessens…)
• 2 à 4 verse groentesapjes per dag uit het boek van Cherie Calbom, waar ik vorige week al over schreef
• drie avonden in mijn infraroodsauna (drie kwartier op 51°, een beetje langer en warmer dan normaal)

Waarom geen échte sapjeskuur?
Als in: vijf dagen lang alleen maar sapjes drinken om je lichaam te zuiveren? Eerst en vooral is dat niks wat je op eigen houtje moet proberen. Je lijf alleen voeden met groentesappen gedurende een paar dagen, is heel belastend. Je kunt ook niet zomaar op dag één starten en op dag vijf stoppen; je moet zo’n vastenkuur opbouwen en nadien weer afbouwen, anders doe je meer kwaad dan goed. Als je zo’n detoxkuur overweegt, doe je dat best onder begeleiding van een dokter. Bovendien kun je niet gewoon blijven ‘doordoen’: de kinderen ’s morgens naar school brengen, gaan werken, de kinderen weer ophalen, koken…: vergeet het als je moet overleven op vier sapjes per dag. Van zo’n sapjesdetox ben je echt ‘out’. Je krijgt hoofdpijn, wordt suf en slap, voelt je ziek etc. Ik geloof echt wel dat mensen met chronische ziektes, zoals Cherie Calbom zelf, er baat bij kunnen hebben wanneer je lijf zó overbelast en ontstoken is dat enkel een grondige zuivering helpt. Maar in mijn geval kies ik voor – wat Cherie zelf aanraadt – een gezond voedingspatroon aangevuld met twee à vier glazen sap per dag.

Het voordeel van sapjes
• Sowieso krijgen we onze aanbevolen dagelijkse dosis van 300 gr groenten moeilijk naar binnen. Sapjes kunnen daarbij helpen (ik zweer het je: de bakjes wortelen vliegen erdoor!).
• Bovendien bevatten rauwe groenten nog al hun voedingsstoffen, in tegenstelling tot gekookte of gestoomde groenten.
• Sapjes kunnen bepaalde klachten verlichten en zelfs genezen, zegt Cherie Calbom in haar boek ‘Sap gezond’. Er zijn er die specifiek helpen bij een verkoudheid of bronchitis, er zijn er die je immuunsysteem een boost geven of ontstekingsremmend werken etc.
• En last but not least: ik vind ze best lekker en fris.

Het nadeel van sapjes
• Ze mogen dan wel meer voedingsstoffen bevatten dan gekookte groenten, ze bevatten geen vezels meer (die belanden uitgeperst in het afvalbakje van je slow juicer). Daarom is het belangrijk dat je daarnaast gezond eet, met fruit (voor je vezels!), peulen, noten, volkoren brood of quinoa etc.
• Eerlijk is eerlijk: voor werkende moeders is het een gedoe. Als ik thuis werk, lukt het allemaal prima. Ik begin de dag met een sapje, neem er één om 10 uur, om 14 uur en nog eentje en ’s avonds een laatste met de kinderen (die vinden sapjes persen trouwens gewéldig. De groene brij die eruit komt, vinden ze eike-bah, maar de groenten erin stoppen en tot moes stampen, dat is topentertainment!). Maar op dagen dat ik naar de redactie moet, lukt het me niet om ’s morgens twee kinderen klaar te stomen, naar school te brengen, de trein van twintig voor 9 te halen én een vers sapje te maken (en vooral die machine erna te kuisen, want je laat geen wortelbrij een dag lang kleven in die slow juicer). Ik had het lumineuze idee om een liter sap de avond ervoor te maken en mee te nemen, maar dat plan werd teruggefloten door Cherie. Sapjes moet je vers maken en meteen drinken, want de voedingsstoffen gaan er heel snel uit. Ik heb me dus donderdag moeten behelpen met een sapje van rode biet en appel in het station. Biologisch, maar enkele uren ervoor geperst en ook niet zo lekker. En ’s avonds had ik geen zin meer om de halve koelkast in de slow juicer te stoppen en erna alle onderdelen te kuisen.

Het resultaat?
Voel ik me beter? Ja, zeker wanneer ik mijn vier sapjes per dag dronk. Dinsdag had ik hoofdpijn en twijfelde ik tussen een pijnstiller of een opkikkersapje van wortelen en peterselie. Ik heb het laatste geprobeerd en na enkele uren was mijn hoofdpijn over. Als aanvulling bij een gezond eetpatroon, als je nood hebt aan extra energie of moet herstellen van een ziekte, ondersteunt zo’n sapjeskuur zeker. Als je je wat verdiept in welke groenten en voedingsstoffen goed zijn bij welke kwaal, kom je een heel eind.

En mijn infraroodsauna?
Maar er is geen makkelijkere detox dan mijn infraroodsauna, bedacht ik woensdagavond na vier sapjes en evenveel schoonmaakbeurten van mijn slow juicer (want die onderdelen mogen natuurlijk niet in de vaatwasser). Je stapt erin, kiest je kleur (ik ging voor rood deze week), zit drie kwartier te relaxen, je doet het licht weer uit en klaar. Op drukke dagen waren die sapjes het eerste gezonde voornemen dat sneuvelde nog voor de dag goed en wel begonnen was. Terwijl ik mijn half uurtje sauna – zelfs op de allerdrukste dag – nooit oversla. Meer zelfs: het doet nooit meer deugd om die warme, stille cabine in te stappen dan wanneer je een hele dag gedoe aan je hoofd hebt gehad.

Mijn top 5 van sapjes
1 Met stip op één staat mijn gemberdrank: stukje gemberwortel van 0,5 cm, 4 à wortels zonder loof, halve appel zonder pitjes (goed tegen ontstekingen en een boost voor immuunsysteem)
Moestuin-special: 3 broccoliroosjes, 1 teentje look, 4 à 5 wortels of 2 tomaten, 2 stengels bleekselder, halve groene paprika
Opkikker: handvol peterselie, 4 à 6 wortels zonder loof ((peterselie zit barstensvol zink, dat belangrijk is voor je afweersysteem)
Gember fizz: stukje gemberwortel van 0,5 cm + 1 appel zonder pitjes > door de slow juicer in een glas, daarna spuitwater erover. Een fris tussendoortje!
Groteschoonmaakcocktail: halve komkommer, 1 rode biet, halve appel zonder pitjes, 4 wortels zonder loof (rode biet zuivert je lever)

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.