Skip links

De 5 makkelijkste & meest effectieve ontspanningstechnieken

Mijn kinderen afsnauwen omdat ze zich niet snel genoeg aankleden, zuchten wanneer ik mijn mailbox open en de mails zie binnenrollen, mij ergeren omdat ik (alweer) in de file sta: het zijn allemaal signalen dat de boog te hard gespannen staat. Gelukkig heb ik een aantal kleine, supersimpele technieken om meteen tot rust te komen:

1 Ik kijk omhoog

Naar de lucht en de wolken. Ik doe het heel vaak op reis als ik aan een zwembad lig, maar ook in eigen tuin is het bijzonder rustgevend. Gewoon in het gras gaan liggen – ik leg me meestal op de trampoline van de kinderen –, kijken naar de wolken die voorbijdrijven en luisteren naar de wind en de vogels. En je beseft meteen: alles komt goed, ik ben maar een klein stukje van een groter geheel. 

2 Ik doe het kathouding

Een oefening die ik onthouden heb uit mijn yogajaren omdat ze zo ontzettend veel deugd doet én meteen je rug en schouders ontspant: de kathouding. Het is supersimpel: zet jezelf op handen en knieën en maak je rug afwisselend hol en bol. Zorg ervoor dat je knieën, enkels en handen op heup- en schouderbreedte staan en voer de oefening heel traag en bewust uit, bij voorkeur 2 à 3 tellen hol en 2 à 3 tellen bol.

3 Ik wandel een blokje om na het avondeten

Het is iets wat ik steevast doe als we in Spanje zijn en waar ik enorm van geniet: na het avondeten, als de zon ondergaat, het vuilnis wegbrengen naar de container. Een heerlijk tochtje van twee keer 10 minuten langs een stoffig zandweggetje. Het is een momentje van bezinning en van rust, en misschien een vriendelijke ‘ola’ naar een oude Spanjaard die z’n hond uitlaat. Maar waarom zou je dat enkel op vakantie doen? Na het avondeten het blokje om gaan om de dag te laten bezinken, is een ideale manier om een punt te zetten achter je (werk)dag. 

4 Ik doe de één-minuut-meditatie

Eéntje die heb ik meegenomen uit mijn cursus mindfulness en die ik doe op elke plek waar ik even alleen kan zijn (ja, soms op het toilet op het werk): ik zet jezelf neer met beide voeten op de grond, sluit mijn ogen en beschouw mijn gedachten als wolken die komen en gaan, zonder te oordelen over die gedachten. Gepieker, herinneringen, ideeën over straks en morgen: je kunt ze niet uitzetten, maar je kunt er wel liefdevol naar kijken en beseffen dat ze ook weer rustig zullen wegdrijven. 

5 Ik neem een infraroodsaunabeurt nét voor ik ga slapen

Want dan worden mijn spieren loom, mijn hoofd stopt met draaien en mijn lichaam komt tot rust. Zorg ervoor dat je al helemaal klaar bent: tanden gepoetst, make-up eraf, pyjama klaar. Ik stap meestal recht uit mijn sauna in mijn bed. Ook al is het laat en heb ik weinig tijd, twintig minuutjes in de sauna is genoeg om mijn ‘aan-knopje’ van de dag uit te zetten voor de nacht. Een klein relaxmoment met groots effect!

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.