Skip links

De 5 geboden voor een gezonder leven

Geen beter moment voor goeie voornemens dan 31 december. Straks knallen we het nieuwe jaar in met een lijstje om u tegen te zeggen. Met stip op één: ‘gezonder leven’. Want echt, in 2016 gaan we het beter en anders aanpakken. Vaak sneuvelen die goeie voornemens halfweg februari en verandert er helemaal niks. Tenzij je het dit jaar slimmer aanpakt, met deze tips:

1 Stop met calorieën te tellen
Want daar gaat het allang niet meer om als je wilt afvallen. Door alleen te focussen op de kcal op de etiketten, stop je te veel (light)producten, kunstmatige suikervervangers, ‘gezonde energierepen’ en andere bewerkte rommel in je mond waar je je lichaam allesbehalve plezier mee doet. Pascale Naessens zette de trend in 2015: eet zo puur mogelijk. Zo dicht mogelijk bij de natuur en de seizoenen, onbewerkt als het even kan. Als er één kookboek is waar je je in 2016 moet door laten inspireren, is het een van haar. Probeer het eens, je zult zien hoe lekker en gezond het is.

2 Neem geen fitnessabonnement
Tenzij je graag sport natuurlijk, dan is dat prima. Maar voor al die mensen die wel willen bewegen maar niet weten hoe of wat: bewegen hoeft niet per se gelijk te staan met jezelf in het zweet werken op de loopband. Als je niet graag sport, leg je de lat beter wat lager, anders haak je na enkele weken toch af. Bewegen kan ook zijn: een kwartiertje blokje rond stappen, even gaan fietsen, elk uur even van achter je bureau stappen en 5 minuutjes bewegen, enkele simpele yoga-oefeningen doen op een matje. Het gaat erom het plezier van beweging te ervaren, het positieve effect van een frisse neus halen, van energie tanken in de buitenlucht. Stap dus als het kan even naar buiten in plaats van naar het fitnesscentrum als je niet écht houdt van sporten.

3 Ga met een boek naar bed in plaats van met je tablet
Als je deze blog in bed zit te lezen, ben je niet goed bezig. Want het licht van schermen verstoort ons slaapritme. Televisie, tablets en smartphones geven een te helder licht af dat de aanmaak van melatonine, dat je slaperig maakt, onderdrukt. Laat je smartphone dus beneden liggen, koop een klassieke wekker in plaats van je smartphone te gebruiken als klokje (de verleiding is zo groot om toch nog gauw even Facebook te checken in bed) en kruip met een ouderwets boek onder de wol.

4 Detox elke dag
Als je lichaam méér afvalstoffen binnenkrijgt dan het naar buiten kan werken, raakt je lichaam (in lichte vorm) ‘vergiftigd’. Detoxen betekent letterlijk ‘ontgiften’. Dat kan radicaal door sapjeskuren en darmspoelingen te volgen, maar je kunt je lichaam ook elke dag op een makkelijke manier ondersteunen:

  • Begin de dag met een lauw glas water en 2 el citroen, dat geeft een boost aan je lever.
  • Neem na je avondmaaltijd een lepel psylliumvezels met een groot glas water (verkrijgbaar in korrels of poeder bij de apotheek). Die nemen extra veel vocht op in je darmen en vertragen zo de beweging van je ontlasting. Afvalstoffen die ‘vastzitten’ worden dus mee opgenomen. Een prima zuivering, op voorwaarde dat je de hele dag door extra veel water drinkt. Anders krijg je last van constipatie. 
  • Een heel natuurlijke manier om je afvalstoffen kwijt te raken, is stevig zweten. Wie mijn blog een beetje volgt, weet dat ik zwéér bij mijn infraroodsauna drie à vier keer per week. De temperatuur is een stuk aangenamer (50°) dan in een klassieke sauna en toch zweet je harder en verbrand je dus meer toxische stoffen.

5 Laat los wat je niet kunt veranderen
Of het nu gaat om een stresserende dag op het werk, liefdesverdriet, fysieke pijn of emotionele problemen: loslaten is zonder twijfel één van de moeilijkste dingen die er zijn. Bedenk dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus richt je aandacht op dingen die je wél in de hand hebt, die je energie geven in plaats van energie van je te vragen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.