Skip links

De 4 beste activiteiten na een infraroodsauna-sessie

Na een half uurtje ontspannen in mijn infraroodsauna, doe ik meestal niks meer. Toch zijn er een paar dingen die mijn momentje me-time ’s avonds nog leuker maken:

1 Rek en stretch
Een Health Mate infraroodsauna warmt je spieren op, zodat je eigenlijk op een heel makkelijke manier leniger kunt worden. Ik rek en strek soms de laatste vijf minuten van mijn sessie, dus terwijl ik nog ín mijn sauna zit. Maar ook een simpele yoga-oefening erna kan deugd doen, net omdat je zo goed opgewarmd bent. Stretchen na een sessie van 40 minuten in je infraroodsauna kan trouwens een permanente stijging van 0,5 % in flexibiliteit opleveren, aldus onderzoek.

Doe de kat-houding
Ik rol geregeld mijn yoga-matje uit na mijn saunabeurt voor de kathouding. Dat is een heel makkelijke yoga-houding:

  • ga op je handen en knieën zitten
  • maak je rug afwisselend hol en bol
  • adem tijdens de oefening rustig in en uit door je buik

Ik heb jaren geleden een tijdje yoga gedaan, en dit was echt mijn favoriete oefening: ze ontspant je en maakt je extra soepel en lening. Het is trouwens een heel goeie oefening voor mensen met rugklachten.

2 Hou je warm
Ik heb al wat infrarood-testers over de vloer gehad, en bijna allemaal denken ze dat ze daarna een koude douche moeten nemen. Na een Finse saunabeurt kan dat deugd doen, maar na een sessie in een infraroodsauna is het een slecht idee. Want je lichaamscellen zijn doorbloed, je spieren zijn goed opgewarmd en ontspannen. Als je nu een koude douche neemt, kunnen je spieren verkrampen. Neem eventueel een warm bad en kleed je goed warm aan. Er is geen beter moment om onder je deken te kruipen met een goed boek dan na een deugddoende saunabeurt.

3 Drink groene thee
Ik neem sowieso altijd een liter water mee in mijn sauna en probeer die fles al tijdens mijn saunasessie leeg te drinken. Je verliest veel vocht (en afvalstoffen natuurlijk!), dus het is belangrijk om bij te tanken. Ik maak er ook een gewoonte van om na mijn infraroodsessie geen alcohol meer te drinken. Een tas warme thee is een veel betere keuze. Ik ga ’s avonds voor groene thee of kruidenthee, want zwarte thee bevat te veel cafeïne en houdt je wakker. Bovendien is groene thee extra gezond: het doodt bacteriën en virussen, het verlaagt het risico op diabetes type II, kanker, Alzheimer en Parkinson.

4 Kruip op tijd in je bed
Veel mensen hebben slechte avondrituelen die slaapproblemen veroorzaken: te laat werken of tv kijken, nog ‘even’ je mails checken voor het slapengaan, op je smartphone zitten tokkelen… Een infraroodsessie luidt voor mij het begin van ‘een gezonde’ avond in. Laptop toe, geen iPhone en mails meer. Nog een uurtje uitzweten, een tas thee en dan mijn bed in, vaak al om 22 uur. Je hebt eigenlijk maar een paar dingen nodig voor een goeie nachtrust: een koele kamer (draai de verwarming dus enkele uren voor je gaat slapen toe en zet het raam open), geen schermen meer een uur voor je gaat slapen, een donkere kamer (om het slaaphormoon melatonine aan te maken) en een goed avondritueel zodat je ontspannen je bed in kunt kruipen.

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.