Skip links

Bewezen: een infraroodsauna maakt gelukkig

Ik heb het al vaker gezegd: in mijn infraroodsauna stappen, geeft me instant een gelukzalig gevoel.

Gelukzalig, want… het betekent dat ik de drukte van de dag achter me kan laten. Ik neem altijd ’s avonds een infraroodsauna, als de kinderen liggen te slapen, de afwas in de vaatwasser zit en het huis aan kant staat. Het is het laatste van de dag, iets wat ‘mag’ nadat ik al de andere ‘moetjes’ heb gedaan. Die paar uur me-time per dag zijn me heilig, en op het moment dat ik mijn infraroodsauna aanzet, weet ik: the time is now!

Gelukzalig, want... het is één van de weinig ‘prikkel-loze’ ruimtes in mijn huis. Ik heb altijd een smartphone op zak, check mails terwijl ik kook, scrol door Instagram terwijl ik tv kijk. Het is niet gezond, maar vaak sterker dan mezelf. Als ik alles een beetje samen doe, win ik tijd – dat idee. Maar wetenschappers waarschuwen al langer voor de gevaren van die immense massa prikkels waaraan we elke dag blootgesteld worden. Onze hersenen komen nooit tot rust, geven voortdurend het signaal aan ons lichaam dat we ‘aan’ moeten staan. Wel, in mijn sauna heb ik echt het gevoel dat ik op de ‘uit’-knop druk.

Gelukzalig, want..
. ik weet dat het effect nog even aanhoudt nadien. Nooit ben ik zo loom ontspannen en tegelijk helder en fris als na een infraroodsaunabeurt.

En… blijkbaar is infraroodlicht trouwens ook goed voor je serotonine-gehalte!
Serotonine is het hormoon dat een rol speelt bij de goeie werking van je geheugen, stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.
Als je te weinig serotonine hebt, raakt de werking op al die vlakken verstoord: je voelt je depressief, opgejaagd, slaapt slecht, hebt een lage pijngrens of last van chronische pijnklachten...

Er zijn tal van mogelijke oorzaken voor een tekort aan serotonine: stress is een belangrijke factor, maar ook te weinig magnesium, vitamine B3 en B6 of gewoonweg je genetische aanleg. Heel wat mensen met zware depressies nemen medicatie die hun serotonine weer aanvult, maar je kunt (een licht) tekort ook zelf aanvullen:
• De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Daarom is ontbijten zo belangrijk; zonder voedingsstoffen kan het lichaam geen serotonine aanmaken.
• Ook vitamine B3, B6, magnesium innemen kan helpen, net als voldoende zonlicht opzoeken, want dat bevordert de aanmaak van serotonine.
• En… ook een infraroodsauna helpt dus, zo blijkt uit onderzoek:
“In a study of 70 participants, far infrared light treatment at acupuncture points increased their serotonin levels. Increasing serotonin levels can help increase mood. In rats, long-term infrared light treatment reduced anxiety and depression-like behavior”

Met andere woorden: dat gelukzalige gevoel is niet ingebeeld, maar bewezen. A sauna a day keeps the shrink away, zoveel is zeker 🙂