Skip links

Bewegen als je chronisch moe bent, kan dat?

De voorbije weken tierden de virussen in huis welig. Een man en zoon met keelontsteking, een dochter met windpokken… Het was me het weekje wel. Ik heb me erdoor geslagen – misschien wel omdat ik mijn Netflix abonnement heb opgezegd en mijn infraroodsauna-ritueel weer netjes heb hervat? – maar ik voelde me wel de hele week hondsmoe.

Vooral toen ik ging fitnessen, viel het me op: ik geraakte niet vooruit. Mijn hartslag ging veel te hoog, en na enkele minuten was ik al buiten adem. Ik kon mijn erbarmelijke prestaties – na een half uur ben ik afgedropen – verklaren door een verminderde weerstand, maar ik vroeg me af: al die mensen met chronische immuniteitsproblemen, burn-out, artrose, CVS… hoe moeten die zich niet voelen in een fitnesszaal? En zouden die überhaupt ooit bewegen? Want als je sowieso al te weinig energie hebt, dan fiets en roei je dat beetje dat je wel hebt, toch niet weg?

Geen gram energie, toch bewegen
Nochtans zouden ze dat moeten doen, zegt Yves Devos in zijn boek ‘Fitness als medicijn’. Hij volgde opleidingen Bewegingswetenschappen en Kinesitherapie en vulde die later aan met een diploma Exercise Physiology aan het gerenommeerde American College of Sports Medecine. Yves Devos is bedenker van het programma ‘Fitness als medicijn’, dat mensen thuis of in de gym aan het bewegen zet, gebaseerd op een Amerikaans model. Want wat hem tijdens zijn studies opviel: in de VS krijgen mensen met chronische vermoeidheid – kortweg CVS – een bewegingsprogramma mee, al dan niet in combinatie met pijnstillers, een aangepast dieet, voedingssupplementen… Bij ons gebeurt dat niet, en daar wil hij dus verandering in brengen. Want ja, ook mensen die geen gram energie over hebben aan het einde van de dag, zijn gebaat bij een aangepast bewegingsprogramma.

CVS: wat is dat eigenlijk?
De belangrijkste symptomen van CVS zijn aanhoudende, slopende vermoeidheid die niet verdwijnt met extra rust. Extra klachten zijn lichte koorts, keelpijn, pijnlijke klieren, spierzwakte, reumatische hoofdpijn en spierpijn, zeurende hoofdpijn, slaapstoornissen, prikkelbaarheid en depressie. Het aantal mensen dat aan CVS lijdt in ons land wordt geschat op een kleine 27.000.

Wat is de oorzaak?
Er bestaan verschillende theorieën. Een daarvan is dat virussen verantwoordelijk zijn voor CVS; onder andere het Epstein-Barr-virus, cytomegalovirus, HHV 6-virus, enterovirussen en in het bijzonder het Coxsackie B-virus worden genoemd. De laatste jaren wordt een ontregeling van het immuunsysteem als mogelijke oorzaak aangehaald en ook allergieën worden genoemd. CVS kan ook ontstaan na een trauma, zoals een chirurgische ingreep. Dat het tussen de oren zou zitten en dat de oorzaak psychosomatisch is, is intussen achterhaald, zo stelt de auteur. Maar dat de ziekte complex is en vaak meerdere oorzaken heeft, staat wel vast.

Wat doet bewegen?
Ook als je weinig energie hebt, moet je bewegen, stelt Yves Devos. Voor mensen met CVS is maximale inspanning uitgesloten – een marathon lopen zal nooit lukken en zou een regelrechte aanslag zijn op hun lichaam. Maar er zijn bewijzen dat een aangepast oefenprogramma een positief effect heeft op het lichamelijke functioneren en de vermoeidheid. 55% van de CVS-patiënten die een medisch fitnessprogramma volgden, geeft aan zich ‘veel’ of ‘zeer veel’ beter te voelen.

Welke bewegingen zijn dan goed?
Roeien, crosstrainer, stappen op loopband, stepper, liggende of zittende fiets zijn prima (eigenlijk alles wat ik in de fitness ook doe!)
Hoe vaak? 3 tot 5 maal per week
Aan welke hartslag? matig tot intensief bewegen aan 70 tot 89% van je maximale hartslag (die kun je laten berekenen door je fitnessinstructeur; een te hoge hartslag is te belastend voor je lichaam)
Hoelang? gedurende 20 tot 60 minuten doorlopend of verschillende sessies van 10 minuten

En wat met spieren?
Een fitness-sessie is idealiter een combinatie van cardiotraining (= duursport om je uithouding te verbeteren en vet te verbranden) en oefeningen om je spierkracht te versterken (zoals de plank bijvoorbeeld, één van de mijn favoriete oefeningen).
Mensen met CVS hebben niet minder spierkracht dan gezonde mensen, tenzij ze geregeld last hebben van gespannen nekspieren, zo blijkt. Maar sowieso zijn mensen met CVS wel gebaat bij extra krachtoefeningen. Trilplaattraining blijkt heel goed te zijn; uit studies bleek een verbetering na zes weken van de pijn en lichamelijke klachten. Ook yoga, pilates, tai chi en stretchen zijn goed om je spierkracht te versterken (laat wel altijd 48 uur rust tussen twee trainingen). En last but not least een infraroodsauna natuurlijk, mijn persoonlijke medicijn en antwoord op zowat alle gezondheidsklachten, van spieren die te fel hebben afgezien in de fitness tot broeiende keelonstekingen. Als het hele gezin geveld wordt door virussen, trek ik me terug in mijn veilige, warme cocon. Een beetje asociaal misschien, maar iemand moet het schip overeind houden, toch?

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.