Skip links

Beter voorkomen dan genezen: zo doe je dat

Ik heb, naast mijn infraroodsauna-sessies, nog meer gezonde rituelen. Een bezoek aan mijn osteopaat bijvoorbeeld. Mensen associëren osteopaten met iemand die kan ingrijpen als je nek vast zit of je door je rug gaat, maar ik plan mijn bezoekjes aan mijn osteopaat preventief.

Om de twee maanden laat ik mijn lichaam ‘screenen’: zit er ergens spanning? Hoe zit het met mijn energieniveau? Welke organen hebben wat extra zorg nodig? Ik sta soms versteld van wat mijn osteopaat allemaal kan ‘lezen’: bijnieren die moe zijn, een galblaas die te hard heeft moeten werken, energie die geblokkeerd zit… Geen wonder dat je, als je niet op tijd en stond je lichaam onder de loep neemt, je op de sukkel kunt geraken met chronische klachten tot gevolg. Daarom: 4 manieren om beter te luisteren naar je lichaam.

Als je pijn hebt, ga dan na waar die vandaan komt
We grijpen nogal snel naar pillen wanneer we last hebben van hoofdpijn, maagpijn… Natuurlijk heeft het geen zin om dagen met barstende hoofdpijn te blijven rondlopen als je het kunt oplossen met een Dafalgan. Maar het is zinvol om na te gaan waar de pijn vandaan komt. Hoofdpijn wordt bijvoorbeeld vaak veroorzaakt door spieren in je nek of schouders die verkrampt zittenDan is het veel beter om daaraan te werken dan om wekenlang pijnstillers te nemen. Klassieke geneeskunde bekijkt vaak de symptomen en bestrijdt die (‘Maagklachten? Een voorschrift voor maagzuurremmers!’). Terwijl alternatieve geneeskunde sneller kijkt naar de oorzaak van je maagklachten. Vooral voor mensen met vaak terugkerende klachten waar de klassieke geneeskunde weinig mee kan – ik heb vriendinnen die pijnstillers slikken zoals ik kerstomaatjes naar binnen speel – kan het interessant zijn om je te verdiepen in Oosterse geneeskunde.

Leer je grenzen stellen
Mensen die chronisch ziek zijn, hebben er vaak achteraf spijt van: ze hebben te weinig ‘nee’ gezegd, te vaak hun grens overschreden, te snel geleefd in een ratrace zonder zich af te vragen of het allemaal wel lukte, of het überhaupt nog fijn was. Ze gingen niet slapen als ze moe waren, bleven doorwerken als ze ziek waren, ze voelden zich overwerkt en overbevraagd maar trokken niet aan de alarmbel. Ze namen geen tijd voor zichzelf, om de pauzeknop even in te duwen, op adem te komen. En dat wreekt zich op een dag, soms met onherstelbare schade tot gevolg. Grenzen stellen – fysiek én mentaal – is een absolute must om gezond en fit te blijven.

Slaap, slaap, slaap
Als ik ziek word, heeft dat altijd te maken met te weinig slaap, en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Daarom ben ik geweldige fan van Arianna Huffington, oprichtster van de onlinekrant The Huffington Post. Haar levensles: sleep your way to the top. In 2007, na een heel stressvolle periode, crashte Arianna. Ze was compleet uitgeput door nachtjes van 3, maximum 4 uur slaap (niet ongewoon voor CEO’s trouwens). Sindsdien verkondigt ze aan iedereen die het (niet) wil horen: slapen is de gouden regel om in vorm te blijven. Haar laatste boek, The Sleep Revolution, is een warm pleidooi om van je slaapkamer een heiligdom te maken. Ga voor aangename nachtkledij, geen huisdieren, geen smarthphones en tablets én acht uur slaap per nacht als streefdoel.

Detox
Vroeger vond ik detoxen iets voor diehard-gezondheidsfreaks. Dagenlang leven op sapjes tot je de muren opkruipt van de hoofdpijn, darmspoelingen laten doen, vasten… Niks voor mij. Maar ik heb sinds een jaar ontdekt dat het eigenlijk heel makkelijk is om je afvalstoffen kwijt te raken in je infraroodsauna. Eigenlijk zijn er twee manieren om je lichaam te zuiveren: ervoor zorgen dat je mínder afvalstoffen naar binnen krijgt. En wat je tóch naar binnen krijgt, moet er zo snel mogelijk weer uit. Want chronisch zieke mensen blijken heel vaak een toxische overbelasting te hebben, een lichaam dat te veel giftige stoffen vasthoudt zodat het niet meer normaal functioneert. Niks zo efficiënt als eens goed zweten, beweerde Sherry A. Rogers in haar onheilspellend klinkende boek ‘Detoxify or die‘. En dat doe ik dus een keer of drie per week. Want uiteindelijk hebben we maar één lichaam, en daar kunnen we maar beter extra goed zorg voor dragen.