Skip links

Angst? Zo helpt je infraroodsauna

Iedereen is weleens bang. Voor het donker, geweld, financieel ongeluk, ziekte of dood. Maar heel wat mensen leven dag in dag uit met angst, vaak voor iets dat ze niet kunnen benoemen. Ze krijgen paniekaanvallen zonder dat ze precies weten waarom.Angst is vaak verborgen, miskend en onderschat probleem, zegt psychiater Dirk De Wachter. Verborgen, omdat veel mensen een masker opzetten en doen alsof ze vreugde ervaren terwijl ze vanbinnen sterven van de angst. Miskend, omdat je als buitenstaander kunt denken: ‘Bang? Doe niet zo flauw!’. En onderschat, omdat er veel mensen zijn die niet (meer) functioneren of in een depressie terechtkomen omdat ze voortdurend angstig zijn.

Waarom zijn we bang?

Angst op zich is een heel normaal gegeven. Je lichaam wordt alert wanneer er gevaar dreigt, en dat is goed. Een wild dier, brand, geweld, luid lawaai… we schrikken, en ons lijf reageert: we gaan verstijven, vluchten of vechten. Deze fight, flight or freeze-reactie hebben we dus nodig als er een specifiek gevaar dreigt. Maar er zijn ook mensen, naar schatting zelfs de helft van de bevolking, die op een bepaald punt in hun leven onnodig in angst-modus staan. Hun lichaam is voortdurend alert op gevaar, het blijft ‘aan’ staan, ook al is er geen acuut gevaar.

Waarvoor zijn we bang?

De meeste mensen die paniekaanvallen voelen, hebben het gevoel dat ze gaan sterven. Je krijgt hartkloppingen, je begint te zweten als een gek, je voelt een druk op je longen en borstkas. Soms gaat het vanzelf over, soms rij je naar de spoed omdat je – oprecht – denkt dat je een hartaanval hebt. Als je die mensen dan vraagt waarom ze bang zijn, kunnen ze daar geen antwoord op geven.Er zijn ook mensen die een altijd-aanwezige, sluimerende angst voelen zonder paniekaanvallen. Een ongrijpbare angst waar je de vinger niet kunt opleggen. Het gaat om een existentiële angst. We zijn bang voor alles wat we niet kunnen controleren, we maken ons zorgen dat we alles wat ons dierbaar is, zullen verliezen. Dat we oud en ziek zullen worden, dat we zullen sterven. We proberen ons vast te klampen, maar het helpt niet, het vermindert onze angst niet.

Oer-angst: het kleine kind in ons

Elke mens draagt een oer-angst in zich mee. Niemand groeit op zonder teleurstelling en verdriet. Sommige mensen maken zelfs vreselijke dingen mee in hun kindertijd. Het kleine kind met angst is nog steeds levend aanwezig in ieder van ons. Mensen die geneigd zijn om in het verleden te leven, hebben dan ook meer last van die angst. Ze lijden en keren (vaak onbewust) terug naar de plek die hen pijn doet en bang maakt. Ze spelen de film van hun angst voortdurend af.

Je angst in de ogen kijken

Een natuurlijke reactie is om te gaan lopen voor je angst, of proberen ze ergens weg te stoppen. Maar het vervelende aan angst is dat je het altijd meezeult. Het komt naar boven wanneer je het niet verwacht, wanneer het ongepast is ook. “De enige manier om je van angst te bevrijden en echt gelukkig te zijn, is onze angst te erkennen en diepgaand naar de bron ervan te kijken. In plaats van te proberen te vluchten voor onze angst, kunnen we die uitnodigen te komen en er bewust en helder naar te kijken”, vertelt de Vietnamese boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh in zijn boek ‘Angst’. Je angst in de ogen kijken dus, maar hoe doe je dat dan? Aangezien angst iets is wat zich in je lijf manifesteert, is het belangrijk om jezelf lichamelijk rustig te maken. En angst uit zich ook in je gedachten, dus ook daar moet je naar kijken.

Lichamelijke rust bij angst: aarden en ademen in je infraroodsauna

Als je angst voelt opkomen, ga je vaak verkeerd, te hoog ademen en hyperventileren. Je adem weer naar beneden brengen, is het eerste wat je kunt doen bij angst. Leg je hand op je buik en volg de adem bij in-en uit-ademen. Je buik wordt bol als je inademt, en weer hol als je uitademt. Door je hand erop te leggen, laat je je adem zakken.Aarden, ofwel grond voelen onder je voeten, is ook belangrijk. Dat kan al staand of zittend. Ik doe het vaak in mijn infraroodsauna: voeten op grond, hand op mijn buik, ogen gesloten. En dan adem ik langzaam in en uit om ‘te aarden’.

Geestelijke rust: de vijf overdenkingen

Terwijl ik in mijn sauna zit, oefen ik soms ‘de vijf overdenkingen’ van Thich Nhat Hanh. Je kunt ze lezen of luidop opzeggen, en volgens de monnik helpen ze om naar de aard van je angst te kijken.1. Het is mijn natuur dat ik oud word. Er is geen weg om aan mijn oud worden te ontkomen. 2. Het is mijn natuur dat mijn gezondheid minder wordt. Er is geen weg om naar ziekte te ontkomen. 3. Het is mijn natuur dat ik doodga. Er is geen weg om aan de dood te ontkomen.4. Alles wat me dierbaar is en iedereen van wie ik houd, verandert van nature steeds. Er is geen weg om te voorkomen dat ik van hen gescheiden raak. 5. De gevolgen van de daden van mijn lichaam, spraak en geest zijn mijn verdiensten. Mijn daden zijn mijn voortzetting. Het is een boeddhistische visie op angst, maar wel eentje die, als je ervoor open staat, kan helpen om angst een plek te geven in je leven. Want dat is het enige wat je kunt doen. Angst als een trouwe metgezel toelaten, in de ogen kijken en toespreken. En dan zal ie zich rustig houden. Alles stroomt in het leven, je hebt niks onder controle. Hoe meer je probeert vast te houden, hoe angstiger je wordt. Er is alleen hier en nu, en dat moment is vrij van angst. Door de controle los te laten, zul je je rustiger gaan voelen, ook al klinkt dat heel tegenstrijdig.

Hier en nu

Als je dat bedenkt in de veilige, beschermende cocon van je infraroodsauna, terwijl de infraroodstralen je lichaam ontspannen, zakt je lichaam, je stress, je angst. Het hier en nu is het enige moment dat we hebben. Dat vraagt wat mentale oefening, maar door geregeld de mantra’s op te zeggen, zul je merken dat het je af en toe lukt om je vrijer te voelen, om mee te stromen met de golven van het leven zonder overspoeld te worden door angst.

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.