Skip links

5 x vet verbranden zonder moeite

Ik schreef het al in mijn vorige blog: ik verbrand in mijn infraroodsauna calorieën zonder dat ik daar moeite voor moet doen. Maar als je kilo’s wilt kwijtraken, is het ook heel belangrijk dat je metabolisme of stofwisseling op volle toeren draait. Dat zorgt er immers voor dat de energie die je lichaam opneemt uit voeding, wordt omgezet en verbruikt (en dus niet ‘blijft plakken’). Het is heel simpel: hoe sneller dat metabolisme, hoe meer calorieën je verbrandt. Sowieso gaat ons metabolisme trager werken als we ouder worden én zijn vrouwen van nature benadeeld met meer vetweefsel en een minder snelle stofwisseling. Maar laat dat je vooral niet ontmoedigen; je kunt je metabolisme wel degelijk een boost geven.

1. Eet op geregelde tijdstippen én genoeg
Het is een vreemd idee, maar hoe minder voedsel je lichaam binnen krijgt, hoe trager je stofwisseling gaat werken. Want als je lichaam weinig te eten krijgt, gaat het in ‘spaarstand’: het denkt dat er niet genoeg energie zal zijn om de dag door te komen en het houdt zich koest. Daarom is het belangrijk om op geregelde tijdstippen te eten, te beginnen bij een gezond ontbijt. Eet in de voormiddag en namiddag een gezond tussendoortje om je metabolisme wakker te houden.

2. Ga voor ijzerrijk voedsel
Een tekort aan ijzer maakt je niet alleen moe en futloos, het vertraagt ook je metabolisme. IJzer vind je in spinazie, broccoli en veldsla maar ook kruiden zoals peterselie, munt en gedroogde basilicum zitten er vol van.

3. Drink genoeg water
Als je gedehydrateerd bent, gaat je lichaam opnieuw in spaarstand (zie punt 1). Daarom is het belangrijk om genoeg te drinken. Het zou bovendien helpen om ijskoude drankjes te drinken, want dan moet je lichaam meer moeite doen om z’n lichaamstemperatuur te behouden. En een lijf dat moeite doet, verbrandt calorieën, zo simpel is het. Dat is trouwens de reden waarom je ook in je infraroodsauna calorieën verbruikt. Je lijf warmt van binnenuit op en wil snel weer afkoelen naar z’n normale lichaamstemperatuur. Maar drink dus zeker genoeg water ervoor én erna, zodat je metabolisme niet opnieuw vertraagt omdat het gedehydrateerd is. En o ja, ook alcohol doet je stofwisseling trager gaan.

4. Slaap genoeg
Genoeg slapen is niet alleen heel aangenaam voor jezelf, maar dus ook goed om je stofwisseling te reguleren. Als je te weinig slaapt, raakt je biologische klok in de war, vertraagt om die reden je metabolisme en krijg je ook last van een ontregelde hormoonhuishouding en bloedsuikerspiegel (denk: suikerdips en zin in zoet om door de dag te geraken).

5. Vervang vetmassa voor spiermassa
Wie meer spieren heeft, heeft een sneller metabolisme dan mensen met verslapt spierweefsel. Bovendien verbranden spieren veel meer calorieën dan vet. Tip: doe je (lichte) spieroefeningen in je infraroodsauna. Je spieren zijn goed opgewarmd, dus nadien heb je geen last van stijfheid én het verhoogt de flexibiliteit van je spieren. Je hoeft geen dure halters in huis te halen: je kunt twee flessen water gebruiken om wat simpele armoefeningen te doen. Weinig moeite, véél effect!

 

Wil je op de hoogte blijven van de blog artikels? Schrijf je in op de mailinglijst en ontvang de laatste artikels in je mailbox.