Skip links

5 natuurlijke mooimakers

Ik heb een trouw beautyritueel van smeren en hydrateren. Maar dat alleen is niet genoeg voor een mooie huid. Je kunt zoveel crèmes smeren als je wil, rimpels komen ook van binnenuit: vrije radicalen houden in ons lichaam lelijk huis en zorgen ervoor dat we sneller verouderen.

Wat zijn vrije radicalen eigenlijk?
Vrije radicalen zijn agressieve, schadelijke moleculen die zich voortbewegen in je lichaam en er schade veroorzaken. Ze hechten zich vast aan gezonde cellen en maken die gezonden cellen ziek. Ze beschadigen dus je cellen, en dat zorgt voor huidveroudering, maar ook (chronische) ziektes zoals reuma, kanker en hart- en vaatziekten worden toegeschreven aan (te veel) vrije radicalen in je lichaam.

Vanwaar komen vrije radicalen?
Ons lichaam maakt onder invloed van onze stofwisseling sowieso vrije radicalen aan, daar is niks aan te doen. Maar hoe ongezonder je leeft, hoe meer vrije radicalen erbij komen. Uv-straling, luchtvervuiling, bewaarmiddelen in je voeding, pesticiden op groenten en fruit, alcohol en roken, zware metalen…: al die schadelijke stoffen zorgen voor extra vrije radicalen in je lichaam.

Hoe kun je die vrije radicalen beperken?

  • Je kunt te huid beschermen tegen vrije radicalen van buitenaf door te smeren: dagcrème, nachtcrème en zonnecrème.
  • Door je lichaam te ontgiften. Want hoe minder afvalstoffen in je lichaam die vrije radicalen vrij spel geven, hoe beter.
  • Door antioxidanten. Antioxidanten neutraliseren schadelijke vrije radicalen en zitten in alle groenten en fruit. Vooral superfoods – waar de laatste tijd zoveel over gezegd en geschreven wordt – bevatten een enorme hoeveelheid aan antioxidanten. Toppers om je huid jong te houden zijn o.a.

1 ananas, want die barst van de antioxidanten. Hij ondersteunt de aanmaak van collageen – een eiwit dat je huid elastisch houdt – en werkt ontstekingsremmend en regenerend voor je huid.
2 granaatappel: wegens z’n antioxiderende werking dé anti-ager bij uitstek. Ik klop de pitjes eruit en strooi ze over m’n homemade granola of een salade met quinoa en feta.
3 kurkuma: samen met gember één van de bekendste antioxidanten. Ik heb altijd verse kurkuma in huis (je vindt ‘m in de biowinkel) en rasp ‘m met peper en olijfolie in een potje. Dat mengsel doe ik onder mijn verse tomatensaus.
4 rozenbottel: ondersteunt de aanmaak van collageen en helpt bij de opbouw en versterking van je huidweefsel. Het herstelt ook schade door de zon. Rozenbottelthee maak je zelf van gedroogde blaadjes die je kunt kopen bij o.a. Dille & Kamille en in de natuurwinkel.
5 tomaten: dé natuurlijke beschermers tegen uv-straling. Ze beschermen cellen tegen schade van vrije radicalen en helpen kankerverwekkende toxines af te voeren doordat ze leverenzymen activeren.

Nog meer superfoods? In ‘Superfoods het handboek’ (Uitgeverij Lannoo) vind je een hele lijst met superfoods, hun werking en 70 recepten.