Skip links

5 dingen die je kunt doen op stressvolle momenten

Er zijn van die momenten dat ik het gevoel heb dat ik een snelkookpan ben. Het deksel is hermetisch dicht en aan de buitenkant ziet alles er normaal uit, maar vanbinnen stijgt de temperatuur en dreigt de hele boel te exploderen.

Kinderen die ’s morgens niet luisteren en lummelen waardoor ik te laat de deur uit ben, een trein die afgeschaft is, wegenwerken waardoor ik eindeloos moet omrijden naar god-weet-waar, een printer die kuren heeft, een berg e-mails waar ik niet doorheen raak – en dan is de dag nog niet eens halfweg (zucht). Voor zo’n dagen heb ik een afvinklijstje met makkelijke manieren om de stress uit mijn lijf te jagen. Keep calm and…

Focus op je ademhaling
Bij stress ga je automatisch verkeerd ademen – te snel en te hoog – waardoor het lijkt alsof je te weinig zuurstof binnen krijgt en nog sneller en hoger gaat ademen. Even focussen op hoe je ademt is een heel efficiënte manier om tot rust te komen. Leg je hand op je buik, adem 5 seconden in, hou 5 seconden vast en adem dan weer uit via je buik (je hand moet met je buik omhoog gaan, dan ben je goed bezig!).

Neem een pauze
Ik heb vaak de neiging om in stressvolle situaties metéén te reageren. Dat is wat ‘stress’ eigenlijk is: je lichaam ziet gevaar (vroeger: een wild dier) en maakt bepaalde hormonen aan die je snel in actie doen schieten: loop ik weg of val ik aan? Vandaag bevinden we ons zelden in zo’n levensbedreigende situatie, en dus is het goed om bij elke stresssituatie even de pauze-knop in te duwen: adem in, denk even na over hoe je gaat reageren en handel pas daarna. Als je meteen instinctief handelt, doe of zeg je vaak dingen waar je nadien spijt van krijgt. Mijn gouden regel bij kwade e-mails is: ik laat mijn antwoord (in een razernij snel snel getypt) altijd een paar uurtjes in mijn inbox rusten en lees ‘m nadien nog eens na, als ik weer kalm ben. En heel vaak verstuur ik ‘m dan niet.

Haal een frisse neus in de natuur
Groen brengt instant rust. Ga even wandelen, de natuur in, en geniet van de stilte. Neem het uitzicht in je op, luister naar de vogels. Je stressniveau daalt meteen.

Oefen je veerkracht
Waarom reageert de ene mens gestresseerd als hij uren in de file heeft gestaan en blijft de ander er stoïcijns kalm onder? Het geheim zit ‘m in onze veerkracht. Die is voor een stuk aangeboren, maar je kunt je veerkracht ook trainen. Eén van de makkelijkste manieren om dat te doen, is te focussen op het positieve in je leven en dankbaar te zijn voor wat je wél hebt. Bedenk in stressvolle situaties vijf dingen waar je dankbaar voor bent – dat kan gaan van je kinderen tot je gezondheid, een auto die je de vrijheid geeft om te gaan waar je wilt, een goeie vriendin, een mooi huis, de zon die schijnt… Er zijn zoveel dingen die een mens gelukkig kunnen maken en die je veerkracht en optimisme kunnen vergroten.

En ’s avonds…
Na een dag vol stress helpt er niks zo goed als drie kwartier in mijn infraroodsauna. Hoofd- en schouderpijn verdwijnen, mijn spieren komen tot rust. En dan volgt mijn hoofd vanzelf. Gedachten die blijven malen, todolijstjes die niet af geraken… in mijn sauna verdwijnen ze één voor één. Ik kruip met een leeg hoofd in bed en in plaats van schaapjes te tellen, tel ik mijn blessings. En nog voor ik aan drie ben, lig ik in een diepe, comateuze slaap. Byebye stress, it’s moving day!