terug    

geschreven op 18-07-2019    


1 bg






De zelfgemaakte sauna versus de echte: de test

Enkele weken geleden vertelde ik over de man die een zelfgemaakte infraroodsauna had gebouwd, en de tester-met-nekpijn die mijn sauna én de zelfgemaakte graag wilde uittesten. 
Vorige week was het zover. Na een dik half uur zitten, zweten en draaien met de nek kwam het verdict:

"Het was heerlijk hoe de infraroodstralen van die Health Mate de hele saunacabine opwarmden, hoe ik overal kon genieten van de stralen zonder ze – zoals in de zelfgemaakte sauna - te moeten gaan ‘zoeken’, alleen: ik zát niet goed."

Het was zoals in bed liggen woelen op zoek naar een goeie houding om te ontspannen, en ze niet vinden.
Nu heb ik met mijn 1m60 voldoende aan een klein saunamodel. Ik zit even op de bank met mijn voeten op de grond, het merendeel van de tijd leun ik tegen ruggensteun en gebruik ik de bank als voetensteun. Ik kan zelfs slapen in mijn sauna! Maar als je 2 meter lang bent zoals de tester, dan zit je inderdaad helemaal niet goed in mijn saunaatje. 
 
We zitten altijd, maar vaak slecht
Mensen in de oertijd besteedden het grootste deel van hun tijd actief. Maar in plaats van ‘homo sapiens’ zijn we vandaag een ‘home sedens’ geworden: we zitten om te ontbijten, in de auto terwijl we naar het werk rijden, we zitten achter ons bureau, tijdens onze pauzes, we gaan aan tafel zitten om te eten en daarna in de zetel om tv te kijken. En dat doen we heel vaak in verkeerde houdingen: met gebogen nek naar ons scherm, knieën gekruist onder tafel, hangend met een laptop in de zetel. Als je dan ’s avonds slecht in een infraroodsauna gaat zitten, zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. 
 
Er zijn twee gouden regels voor wie de dag voornamelijk zittend doorbrengt
• Zorg er op z’n minst voor dat je juistzit 
• Sta recht/beweegtussendoor wanneer mogelijk 

1 Juist zitten
Betekent dat 
  • Je je voeten op de grond kunt zetten
  • Je bekken hoger is dan de knieën
  • Er een vuistruimte is in de kniekuil
  • Je ondersteuning krijgt van een rugleuning in de holte van de lage rug
  • Je tafel op ellebooghoogte komt.

Ook in een infraroodsauna moet je comfortabel zitten, dus kies zeker een model dat aangepast is aan je lengte. Er bestaan bijvoorbeeld sauna’s met twee ligbanken met rug- en voetenondersteuning, waar je languit op kunt gaan liggen, al dan niet op een lederen kussen voor extra comfort. Die heb ik thuis niet staan, maar in testcentra kun je ze wél uittesten. 


2 Rechtstaan wanneer mogelijk
Even de beentjes strekken en een frisse neus halen zorgen voor extra zuurstof in je hoofd en ontspanning van je spieren. 
En goed nieuws: ook in een infraroodsauna kun je bewegen. In de Health Mate sportsauna rol je bijvoorbeeld je yogamat uit voor een ontspannende oefenreeks of zet je je hometrainer of loopband voor intensieve cardio-training. En als je er gewoon een houten bank in zet, heb je een klassieke infraroodsauna. 
 
Het is dat ik de meest luie sportsmurf van het smurfendorp ben, anders had ik me allang zo’n exemplaar aangeschaft. Maar zolang ik 1m60 blijf en ik mijn saunaatje gebruik zoals een kat een kartonnen doos gebruikt – voor warmte, rust en geborgenheid – blijf ik trouw aan mijn kleine exemplaartje waar ik zonder problemen de juiste zit-en lighouding vind.  
 

geschreven op 18-07-2019    

  terug    

Reacties : De zelfgemaakte sauna versus de echte: de test
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign