terug    

geschreven op 25-06-2019    


1 bg






B12 en slecht slapen: een verrassend verband

Vorige week vertelde ik jullie over hoe een magnesiumtekort je slaapkwaliteit negatief kan beïnvloeden. Maar bij mijn orthomoleculaire arts ontdekte ik dat er nóg een vitamine is die cruciaal is voor een goeie nacht slaap, en die we daar zelden aan linken.

B12 ofcobalamineis een van de acht B-vitaminen die we nodig hebben voor de productie van rode bloedcellen. Ze zetten voeding om in energie; als je te weinig B12 hebt, ben je logischerwijs zwaar vermoeid, kun je last hebben van bloedarmoede, concentratiestoornissen, je geheugen en… slecht slapen

Slaapstofje melatonine
Dat komt omdat B12 óók een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon dat nodig is voor een goeie nacht slaap, voor herstel van je lichaam en voor het opbouwen van mentale en fysieke veerkracht. Met andere woorden: te weinig melatonine = te weinig kwalitatieve slaap

Hoe kom je aan een tekort?
Omdat je B12 haalt uit dierlijke producten (vlees, vis, eieren, zuivel…) hebben de meeste vegetariërs en veganisten een B12-tekort. Bij mensen die wél voldoende dierlijke producten eten, speelt er meestal iets anders: ze krijgen het wel binnen maar nemen het niet of onvoldoende op. Dat kan verschillende oorzaken hebben: omdat je darmflora zwaar verstoord is, omdat je darmen ontstoken zijn (bij de ziekte van Crohn), omdat je maag(zuur) slecht functioneert, omdat je bepaalde medicatie neemt… Bij niet-vegetariërs en niet-veganisten zit de oorzaak zelden in een eenzijdig voedingspatroon, wel in een verstoorde opname. 

Vermoed je een tekort?
Een bloedtest kan dat relatief makkelijk aantonen. Bij een onvoldoende inname van vitamine B12 nemen de stofwisselingsproducten homocysteïne en methylmalonzuur toe. Als die in te grote dosis gevonden worden in je bloed, dan zijn B12-voedingssupplementen aangewezen. Er bestaan ook zogenaamde injecties, die toegediend worden bij een alarmerend lage B12-voorraad. 

Slaapkuur
Ik ben intussen al een dikke week bezig aan mijn slaapkuur van extra B12 en magnesium en avondlijke infraroodsauna-sessies. Jammer dat de hoge buitentemperaturen een tijdelijk stokje steken voor die saunasessies. Vanaf volgende week, als de warmte buiten is gaan liggen is, zoek ik de hitte van mijn vier houten muurtjes weer op. Tot dan is het (nachtelijk) puffen en zweten buiten de saunamuren, en dat heeft jammer genoeg niet zo’n heilzaam effect op mijn slaap... 

 

geschreven op 25-06-2019    

  terug    

Reacties : B12 en slecht slapen: een verrassend verband
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign