terug    

geschreven op 26-05-2019    


1 bg






Dit je doe je bij een acute stressstoornis

Op familieweekend twee weken geleden werd mijn schoonvader plots onwel. We zaten allemaal aan tafel, de kinderen en de kleinkinderen erbij. Hij nam een slok Duvel en sloot zijn ogen. En toen was ie er niet meer. Hij zou volgende maand 68 worden.

Ik heb voor mijn blog al heel veel gelezen en geschreven over stress, maar nog nooit over een acute stressstoornis, in de volksmond ook weleens ‘shock’ genoemd. Je kunt het meemaken na een traumatische gebeurtenis, zoals een plots overlijden, maar ook na een verkeersongeluk, een aanslag, overval… 

Bevriezen
Niet iedereen die iets traumatisch meemaakt, zal per definitie ‘in shock’ gaan. Soms zijn mensen overstuur, maar geven ze wat er gebeurde relatief snel een plek. Andere mensen ontwikkelen een acute stressstoornis. Het is eigenlijk een ‘natuurlijke’ reactie op wat ons lichaam doet bij gevaar: je kunt ertegen vechten, je kunt gaan lopen of je bevriest, 'waant jezelf voor dood'. Die bevriesreactie ligt aan de basis van een acute stressstoornis. 

Kenmerken van een acute stressstoornis
• Je voelt je verdoofd, mistig in je hoofd.
• Je hebt last met dingen te onthouden of je te herinneren.
• Je slaapt slecht.
• Je voelt je angstig, kwaad of depressief. 
• Je hebt last van lichamelijke klachten als zweten, trillen, hartkloppingen, hoofd- en buikpijn…
• Je speelt wat er zich voordeed, voortdurend af in je hoofd als een film.

Het is precies wat ik die avond voelde: ik zat te rillen, had het door en door koud, voelde me als verdoofd. We waren met de hele familie op weekend, en het enige wat ik kon denken was: ‘Ik wil naar huis’. 
Dat hebben we de volgende dag gedaan, en het eerste wat ik deed toen ik thuis kwam, was in mijn infraroodsauna kruipen. Om het warm te krijgen, om wat te kalmeren.  


Dit kun je doen
Een acute stressstoornis is per definitie tijdelijk en gaat meestal vanzelf over door in de weken na het trauma aan zelfzorg te doen. Zelfzorg is voor iedereen anders, maar tijd en rust nemen, jezelf omringen met liefdevolle mensen en praten over wat er gebeurd is, dat werkt voor iedereen. En in mijn geval ook: alleen in mijn infraroodsauna gaan zitten. Geen zelfzorg zonder warmte, afzondering, fysieke ontspanning. Als ik nek- en hoofdpijn had, als ik het door en door koud had, als ik wat verloren liep: een half uurtje gaan zitten en zijn, helpt altijd bij mij. 

Na een viertal weken moet een acute stressstoornis doorgaans voorbij zijn. Wie er dan nog last van heeft, kan best aankloppen bij een therapeut voor professionele hulp – EMDR is bijvoorbeeld een wetenschappelijk onderbouwde en zeer effectieve methode om een trauma te verwerken. Lukt het je op eigen houtje, des te beter. Wat ik na twee weken al weet, is dat warmte – fysiek en emotioneel – voor mij dé sleutel is om door de fase van bevriezing te geraken. En tijd, dat ook. Sometimes in life, you have to give time, time.  

 

geschreven op 26-05-2019    

  terug    

Reacties : Dit je doe je bij een acute stressstoornis
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign