terug    

geschreven op 17-04-2019    


1 bg






Daarom is zitten zo ongezond

Mijn weg naar een gezonde levensstijl loopt niet altijd over rozen. Sinds ik drie jaar geleden een infraroodsauna bij me thuis heb geïnstalleerd, is er veel veranderd, dat wel. Ik slaap beter, heb een manier gevonden om mijn stressniveau naar beneden te krijgen en elke dag een half uurtje me-time te installeren, ik detox en dat zie je aan mijn huid. Maar zo’n infraroodsauna is alleen de heilige graal als je ook gezond(er) probeert te leven wanneer je de deurtjes achter je dichttrekt en het gewone leven weer in stapt.

En dat gewone leven breng je bij voorkeur zo actief mogelijk door. Net daar wringt te schoentje: ik heb een zittend beroep. Acht of meer uren per dag breng ik door achter een bureau, starend naar een scherm en tokkelend op een laptop, meestal met mijn benen over elkaar. Belgen zitten gemiddeld 55% van hun tijd die ze wakker zijn. En dat is veel, veel te veel, want de mens is van nature gemaakt om te jagen en bessen te plukken - om te bewegen dus. 
 
Slechter dan een sigaret
Ondertussen zijn er wetenschappers die beweren dat een uur zitten schadelijker is dan één sigaret. De gezondheidsrisico’s zijn aanzienlijk: zitten wordt gelinkt aan lage rugpijn, diabetes, hart- en vaatziekten, zwaarlijvigheid, maar een ook depressies en een gebrek aan creativiteit. 
 
Wie langer dan zes uur per dag zit, brengt zijn lichaam tot ‘stilstand’: je verbrandt te weinig vet en suiker, je bloed en lymfevloeistoffen gaan trager stromen… Met andere woorden: je lichaam begint te ‘haperen’ en gaat zichzelf beschadigen. En dat los je niet op door na een lange werkdag te gaan sporten; de schade van zes uur of langer aan één stuk te zitten, is dan al gebeurd. 
Wat kun je dan wél doen? Je werkruimte zo inrichten dat die uitnodigt tot een beetje beweging, en dat elk half uur. 
  • Ik wissel mijn gewone bureaustoel af met een ergonomische stoel die actief zitten bevordert. Het is te vermoeiend om uren aan een stuk daarop te zitten, maar afwisselen is prima. 
  • Ik heb zonet de allerdikste yogamat die ik kon vinden, voor mijn infraroodsauna gelegd. Ik had wel een (dun) matje liggen waar ik geregeld op oefende, maar hoe dikker, hoe aangenamer en uitnodigender het is om tussendoor wat te rekken en te strekken.
  • Elk half uur sta ik recht, voor wat water (helemaal naar beneden en weer naar boven) of thee. Ik dacht vroeger altijd dat het niks uitmaakte of je nu de trap nam of de lift, afvallen doe je heus niet van zo’n korte beweginkjes. Maar nu weet ik dat het voorkomt dat je lichaam vastroest, dat je spieren verzuren van zich te lang koest te moeten houden, en dat is ook al heel veel waard.    


geschreven op 17-04-2019    

  terug    

Reacties : Daarom is zitten zo ongezond
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign